Het huis met de rode luiken - Marja Visscher RECENSIE

Recensie: Het huis met de rode luiken - Marja Visscher

Deze historische roman vertelt het verhaal van Aleida van Vlierden aan het einde van de achttiende eeuw. Ze is verliefd op de patriot Herman Willem Daendels, maar haar vader, orangist, is het niet eens met hun relatie. Als haar vader, weduwnaar, weer eens op zee is en haar zus Ida het huishouden bestiert, wordt Aleida geschaakt door Herman Willem. Als de eerste, hevige verliefdheid voorbij is, komt Aleida er al snel achter dat hij een dominante en agressieve man is. Zal het goedkomen met Aleida en zal ze het geluk vinden?

De schrijfstijl van Marja Visscher is vrij zwaar. Het gaat dan ook veel over het leger en de politiek. Natuurlijk speelt het verhaal zich ook af aan het einde van de achttiende/ begin negentiende eeuw, toen het taalgebruik nog niet zo flitsend was. Het verhaal gaat erg traag, net zo snel als de koets in het boek zelf. Wat mij betreft had het verhaal sneller mogen gaan en had hetgeen in het nawoord verteld wordt een prominentere plek in het verhaal van Het huis met de rode luiken mogen krijgen.

Met de personages uit Het huis met de rode luiken voel je als lezer niet direct een band. Herman Willem Daendels is een ontzettend dominante man die je liever ziet gaan dan komen. Net als Aleida ben je blij als hij weer vertrekt naar zijn landgoed of op missie gaat. Met Aleida had ik ook niet direct een band. Ze is continu zwanger: ze valt van de ene zwangerschap in de andere. Wat haar echter wel kwetsbaar maakt, is het feit dat ze twijfelt aan haar keuze om te vluchten thuis en dat ze spijt krijgt:

De twijfel slaat plotseling opnieuw in alle hevigheid toe. Het betraande gezicht van Ida komt haar weer voor ogen, de totale verslagenheid van haar zus en haar angst om hun vader te moeten teleurstellen.

Een echte band met Aleida voelde ik pas later in het verhaal. Je hoopt als lezer ontzettend dat alles goed komt voor haar en dat ze eindelijk weer gelukkig is. Koetsier Dirk is ook een leuk personage: aardig, hardwerkend en lief voor Aleida's kinderen.

Het plot was enigszins verrassend, in die zin dat Marja Visscher aan het einde van Het huis met de rode luiken terugkomt op iets dat aan het begin van het verhaal verteld wordt. Dit verwacht je als lezer niet direct en dat maakt het leuk.

Het huis met de rode luiken is een verhaal dat maar traag op gang komt. Voor lezers die erg houden van de geschiedenis aan het eind van de achttiende eeuw en niet teveel actie verwachten in een boek, is het wel een aanrader. Het is leuk dat je nu het verhaal kent achter het Daendelshuis te Hattem en nieuwsgierig bent gemaakt naar het Daendelspoortje.

Het huis met de rode luiken

1  2  3  4  5

Aleida van Vlierden, dochter van een beroepsmilitair, krijgt als 19-jarige een liefdesaffaire met advocaat Herman Willem Daendels, zoon uit een geslacht van stadsbestuurders. Daar hun families lijnrecht tegenover elkaar staan, wordt hun liefde verboden. Ze vlucht met hem naar Duitsland, maar al snel wordt Aleida's liefdesgeluk verstoord. Ze krijgt spijt als ze Hermans ware aard leert kennen, maar wat kan ze nu doen?