Honing - Appolonia RECENSIE

Recensie: Honing - Appolonia

In Honing word je direct meegetrokken in de wereld van Honey, een ervaren geheimagente en docente in het vak 'verleiding'. Ultieme doelwit: Storm, een nogal saaie zakenman die op het punt staat een deal te sluiten met een Aziatische multinational. Honey en haar team moeten er samen voor zorgen dat hij zijn bedrijfsgeheim verklapt. Dat is lastiger dan gedacht. Storm is nogal ongevoelig voor de 'methode' die normaal zo doeltreffend is.

Appolonia, de auteur van Honing, is van een Beligische afkomst. Dit lees je zeer duidelijk terug. Af en toe moet je zinnen iets beter lezen, om goed te begrijpen wat er staat. Bepaalde uitdrukkingen komen in het Nederlands niet voor. Heel af en toe lijkt het daarom dat er wat foutjes staan. Goed lezen daarom.

Wanneer je begint te lezen in Honing word je zonder dat je het doorhebt meegetrokken in het verhaal. Opmerkelijk aan deze start is, dat dit ook de echte start is van wat nog komen gaat. Er worden geen hoofdpersonen voorgesteld of een korte introductie van de start van het verhaal. Even rustig inkomen hoort er niet bij dus.

Zoals op de voorkant van het boek al staat, en wat na het eerste hoofdstuk eigenlijk al niet meer te missen is, is Honing een erotische novelle. Mocht je denken aan een vijftig tinten grijs verhaal? Daar zou je de vergelijking niet echt mee moeten leggen. Na een paar hoofstukken wordt het een beetje kort door de bocht. Je weet dan bijna zeker dat er in elk hoofdstuk een seksuele draai aan het verhaal gegeven wordt. Deze worden redelijk gedetailleerd beschreven, maar komen op de een of andere manier steeds op hetzelfde uit.

Honing is als het ware opgedeeld in verschillende verhaallijnen. Deze lijnen lopen door elkaar heen en zijn niet chronologisch. Door de titels van deze hoofstukken is het langzaam duidelijk welke verhaallijn welke is. Echter, naarmate het verhaal verder loopt, worden deze wel steeds onduidelijker en moet je goed opletten om te weten waar het om draait.

Een bijzondere draai aan het verhaal is dat de seksuele gebeurtenissen in het verhaal een doel hebben in de verhaallijnen. Honey en haar team zorgen er op die manier voor dat ze hun werk kunnen doen. Ze worden elk getraind op verschillende vlakken.

In een van de verhaallijnen word je meegenomen in de trainingen die elk lid van de organisatie moet volgen om een volwaardig lid te zijn/worden. Of dit echt een toegevoegde waarde in het volledige boek is de vraag. De verschillende onderdelen die tijdens deze training besproken worden, zoals het dragen van juwelen, komen verder in de andere verhaallijn helemaal niet terug.

De hoofdstukken zijn alle redelijk kort van stuk. Dit zorgt ervoor dat Honing lekker snel doorleest. Doordat de verschillende verhaallijnen zich niet chronologisch opbouwen is het jammer dat daardoor de opgebouwde spanning snel verdwijnt. Een echte band met een hoofdpersoon bouw je hierdoor niet echt op. Dat is ergens wel jammer, hierdoor kan je je niet goed verplaatsen in een persoon. Dit zou wel wenselijk zijn als je dat normaal wel leuk vindt. Zo heb je eigenlijk ook niet de behoefte om steeds verder te lezen, maar kan je het makkelijk wegleggen en daarna weer op te pakken.

Kortom Honing is een prima boek om lekker snel uit te kunnen lezen. Bijvoorbeeld fijn voor op vakantie of om te ontspannen. Maar heel interessant is het niet. Het is nogal voorspelbaar, maar door de verschillende lijnen wel afwisselend. Met sommige boeken heb je wel eens, 'hopelijk komt er een tweede deel'. Ik ben benieuwd als je Honing leest of je dit zou willen of niet. De uiteindelijke score: 3 hartjes.

Recensie: Honing - Appolonia

Honing

1  2  3  4  5

Honey, een ervaren geheimagente, is ook docente in het vak "verleiding". Als geheimagente heeft ze als doelwit Storm, een eerder saaie zakenman die op het punt staat een deal te sluiten met een Aziatische multinational. Zij en haar twee beste leerlingen halen alles uit de kast om hem zijn bedrijfsgeheimen te ontfutselen. Maar blijkbaar is hij op één of andere manier ongevoelig voor hun "methode". Het is een raadsel waarom iedereen, inclusief concurrerende geheime diensten, zo geïnteresseerd is in de voor de rest onbenullige deal. Als bonus wij krijgen ook een inkijk in de de opleiding in verleidingstechnieken zoals Honey die aan haar leerlingen geeft. Zij leert hen de finesses van lichaamstaal, make-up, de onderbewuste betekenis van juwelen, hoe je lacht in de nabijheid van een man. Hoe je lonkt, hoe je stript, en vooral, de "methode".