De scootmobiele eenheid - Mirjam Oldenhave RECENSIE

Recensie: De scootmobiele eenheid - Mirjam Oldenhave

Het jeugdboek De scootmobiele eenheid is geschreven door Mirjam Oldenhave en geïllustreerd door Rick de Haas. Mirjam Oldenhave is ook de schrijfster van de succesvolle boeken over Mees Kees en ook dit boek is echt weer een heel goed boek. Dit is het kinderboek dat geschreven is voor de maand van de filosofie 2022.

De scootmobiele eenheid gaat over Luca, een meisje van 13 jaar, dat in de brugklas zit. Zij vindt het vreselijk op school. Zij vindt oudere kinderen raar en andere kinderen vinden op hun beurt Luca weer raar. Zij heeft heel lang haar best gedaan om bij een groepje te horen door te zijn zoals het groepje zich gedraagt. Het er bij horen en aanpassen wil niet lukken, ze wordt niet echt gepest maar meestal doen de andere kinderen alsof zij er niet is en dat vindt ze ook erg. Ze heeft er altijd buikpijn van maar toch komt ze voor zichzelf op. Dan komt de lockdown, thuis achter de computer voelt Luca zich heerlijk en haalt zij ook opeens hoge cijfers. Luca besluit voortaan thuis te blijven en te spijbelen. Voor straf moet zij een week lang naar een spijbelklasje, zij gaat zich daar eigenlijk alleen maar steeds beter voelen. Het groepje bestaat naast Luca uit vier kinderen waaronder Dylan die altijd zijn praatje klaar heeft en iedereen in zijn eigen waarde laat. Hij is voor Luca erg helpend en laat haar uit een dal komen. Het zijn vijf kinderen, maar iedereen kan zichzelf zijn. Zij doen tijdens hun straftaak afvalrapen ook nog een goede daad en zorgen voor een nieuw clubhuis. Voor Luca komt er tijdens die week ineens een oplossing voor haar probleem.

De scootmobiele eenheid is een heel leuk boek, het is vlot geschreven en er gebeurt altijd wat. Het boek bevat mooie zwart-wit tekeningen die goed aansluiten bij wat er allemaal speelt. Het thema van het boek is de zoektocht van het meisje Luca dat er genoeg van heeft zich altijd aan te passen. Dit kinderboek voor de maand van de filosofie is origineel en een aanrader voor iedereen. Het bijzondere aan dit boek is dat het thema (intieme vreemden) bekeken wordt vanuit het oogpunt van het meisje Luca zelf. Kinderen kunnen zich in het thema herkennen en zullen hier weer wat mee kunnen nemen in hun eigen leven. Daarnaast zullen zij herkenning vinden in het volgen van onderwijs tijdens de lockdown.

Het boek is geschreven in de ik-vorm, dat zorgt ervoor dat de lezer zich meer betrokken voelt bij de hoofdpersoon. De kinderen van het spijbelklasje zorgen onbedoeld voor de oplossing van het probleem waar Luca mee worstelt. Ze accepteren haar gewoon zoals zij is. De uitspraak van één van de kinderen, over de gevoelens van Luca: "Dan hoor je bij een het groepje mensen dat nergens bij hoort", geeft het boek een vleugje filosofie.

Er wordt ook met behulp van een muurschilderij duidelijk gemaakt hoe Luca zich aan het einde van het boek De scootmobiele eenheid voelt: kinderen die los van elkaar lijken te zweven, maar toch met stokjes en draadjes aan elkaar vast zitten zodat niemand naar beneden kan vallen. Zij zijn precies met elkaar in evenwicht net zoals een mobile die je aan het plafond kunt hangen. De kinderen op het schilderij kijken allemaal blij, niemand denkt: Ojee ik kan nooit meer weg, ik zit voor altijd aan deze kinderen vast. Deze gedachte maakt dit boek zo geschikt voor de maand van de filosofie 2022.

De Scootmobiele Eenheid

21 maart 2022

ISBN 9789045127392
    Uitgever Querido

Querido

Kinderboeken 4-9

1  2  3  4  5

Luca vindt andere kinderen raar en andere kinderen vinden Luca raar. School is daarom voor haar geen pretje. Maar tijdens de lockdown voelt ze zich heerlijk en het leren gaat ook opeens een stuk beter. Dus neemt ze een besluit: ze blijft voortaan thuis. Voor straf moet ze in de herfstvakantie naar een spijbelklasje. Proppen prikken in het park samen met een sportjongen, een barbie en een arrogante jongen. En die praten echt niet met elkaar en zéker niet met een raar meisje. Gelukkig komt Dylan erbij. Hij tovert de spijbelklas binnen de kortste keren om tot een vrolijke Scootmobiele Eenheid – zelfs de zwervers uit het park doen mee. Dan is de week om en moet Luca weer naar school. Maar dat wil ze niet meer, nooit meer.

Het kinderboek bij De Maand van de Filosofie, van de auteur van de successerie Mees Kees, en met illustraties van Rick de Haas.