Hoe je van je dochter moet houden - Hila Blum RECENSIE

Hoe je van je dochter moet houden - Hila Blum

Duizenden kilometers weg van haar huis in Israël staat een moeder te kijken naar haar dochter en kleindochters, die ze nog nooit heeft vast kunnen houden. Ze denkt dat het beter is om niet aan te bellen en verlaat Groningen zonder dat ze haar zien. Dit boek duikt in het verleden en de gebeurtenissen tussen moeder en dochter, wat is er gebeurd, hoe zat hun gezin in elkaar? Maar het laat vooral zien hoe de invloeden van een moeder het lot van haar dochter kunnen bepalen.

Hoe je van je dochter moet houden begint heel open en laat niet veel los. Dit houdt meteen de interesse van de lezer vast en je wil graag een antwoord op je vele vragen. Maar eigenlijk meteen zet de schrijfster een stap terug en laat ze alleen nog maar korte fragmenten los over de gebeurtenissen in Groningen. Dit is ook meteen een heel mooi aspect van dit verhaal, het gaat ontzettend langzaam en er lijkt bijna geen verhaallijn doorheen te lopen, tot je je als lezer realiseert dat je wel echt verder bent gekomen. Hila Blum springt tussen jaren en gebeurtenissen, waar een personage altijd wel duidelijk maakt waar je bent, dus echte verwarring zul je niet snel hebben.

Ondanks de langzame ontwikkeling van het boek is het verhaal nergens saai. Het is een soort puzzel, waarin je steeds op zoek bent naar de juiste puzzelstukjes om er achter te komen waar de relatie is stukgelopen en waarom dit verhaal precies zo getiteld is. De korte hoofdstukken dragen hier prettig aan bij en lichten korte gebeurtenissen uit, wat er voor zorgt dat het niet langdradig wordt.

Hoe je van je dochter moet houden bevat niet veel personages, maar elk ervan heeft een belangrijke rol en laat de moeder weer tot nieuwe inzichten komen. Hierdoor leer je zowel moeder als dochter heel goed kennen en je zult helemaal mee kunnen gaan leven in hun wereld en soms lijkt het bijna alsof je naast ze op de bank zit. Op ongeveer 2/3 van het verhaal kun je eindelijk langzaam beginnen met de puzzelstukjes samenleggen en lijkt het allemaal samen te komen en begrijp je langzaam de breuk in hun relatie.

Hila Blum heeft met Hoe je van je dochter moet houden een prachtige, bijna psychologische, roman neergezet, waarin de personages en gebeurtenissen op een rustige manier worden omschreven en je verliefd zult worden op de relatie tussen moeder en dochter. Je leeft met de moeder mee en voelt haar verwarring door het boek heen. Dit boek is aan te raden aan iedereen, niet alleen aan moeders en dochters, want het geeft de bijzondere relatie tussen hen goed weer en je zal helemaal op gaan in de puzzel van hun leven.

Hoe je van je dochter moet houden

Hila Blum

2 maart 2022

ISBN 9789403166711
    Uitgever De Bezige Bij
    272 pagina's

De Bezige Bij

1  2  3  4  5

Een vrouw staat in een donkere straat, duizenden kilometers verwijderd van haar huis in Israël. Ze kijkt stiekem door de verlichte ramen van een woning in Groningen. De twee meisjes die ze in de woonkamer ziet zijn de dochters van haar enige dochter, de kleinkinderen die ze nog nooit heeft ontmoet. Dan vertrekt ze weer naar Israël, zonder te hebben aangebeld.
    Deze fenomenale roman draait om een gezin: moeder, dochter en vader. Een gezin waarin fouten gemaakt worden en misverstanden ontstaan, uit naam van de liefde, die uiteindelijk zullen leiden tot een onmetelijk psychologisch drama. Met precisie fileert Hila Blum de liefde van een moeder voor haar dochter en toont genadeloos de grenzen aan van het vermogen om het lot van je kinderen te bepalen.