Toen ze verdween - Carla Kovach RECENSIE

Recensie: Toen ze verdween - Carla Kovach

Samantha loopt na een geslaagd feestje in haar eentje door een drukke straat naar huis. Een route waar ze normaal slechts tien minuten over doet. Echter komt ze nooit thuis aan... Zeven jaar later, op de dag dat Samantha haar drieëndertigste verjaardag had moeten vieren, ontvangt haar beste vriendin Diane een brief die geadresseerd is aan Samantha. In de envelop zitten een verjaardagskaart en een vingernagel, gelakt in de oudroze kleur die Samantha altijd droeg. Politieonderzoek wijst uit dat de nagel niet van Samantha is, maar van een andere vrouw: Jade Ashmore. Jade is vermoord, maar niet zeven jaar geleden. Haar moord vond plaats in de nacht voorafgaand aan de bezorging van de envelop.

Toen ze verdween is het vierde deel uit de inspecteur Gina Harte-serie van de Britse auteur Carla Kovach. Kovach wist met de eerdere delen de harten van thrillerliefhebbers te veroveren en alleen al in Nederland en Vlaanderen zijn er meer dan 30.000 exemplaren van haar boeken verkocht.

Zoals we ondertussen gewend zijn van Carla Kovach, weet de auteur je als lezer direct mee te nemen in het verhaal. Dit keer begint het verhaal met Samantha die richting huis loopt, maar nooit aankomt, om vervolgens kennis te maken met het volgende slachtoffer: Jade Ashmore. De vraag is: hebben deze twee zaken met elkaar te maken, ondanks het interval van zeven jaar? Daar zullen Gina en haar team snel genoeg achter komen.

Zoals in elk boek weer het geval is, leren we Gina Harte en haar team in Toen ze verdween weer een beetje beter kennen. Beetje bij beetje brokkelt de muur rond Gina af en maken we kennis met de vrouw die ze daadwerkelijk is. Dat gaat langzaam en soms zou je willen dat je meer over haar en haar verleden weet, meer over haar dochter en kleindochter. Maar juist deze kleine brokjes informatie houden het weer spannend. Ook haar teamleden krijgen steeds meer vorm. Hoewel het nog altijd een beetje vlak blijft, weet je genoeg om je in te kunnen leven in de personages.

Over personages gesproken: er komen er heel wat voor in het verhaal. Met name in het begin komt er een groot aantal namen van personages voorbij, waardoor het niet altijd even duidelijk is wie wie precies is. Naar mate het verhaal vordert, begrijp je steeds beter wie waarmee te maken heeft. Sommige personages hadden wellicht iets beter uitgewerkt kunnen worden, maar je komt genoeg te weten om een compleet beeld te krijgen voor het verhaal.

Zoals we ook gewend zijn van Kovach is haar schrijfstijl in Toen ze verdween ook weer vlot en beeldend. Ze weet de spanning goed op te bouwen en door middel van plottwists zet ze je goed aan het denken. Ze maakt je nieuwsgierig tot het einde en komt met een toch wel verrassende ontknoping, ondanks dat er wellicht vermoedens over de dader zullen zijn.

Al met al heeft Carla Kovach met Toen ze verdween weer een fijne thriller geschreven in de voor haar kenmerkende stijl. Ook als je de eerdere delen niet gelezen hebt, is dit boek goed als losstaand verhaal te lezen. Eerdere zaken en details komen aan bod, maar vereisen in die zin geen verdere uitleg. Als fan van de auteur mag dit boek zeker niet in de kast ontbreken!

Gina Harte 4 - Toen ze verdween

1  2  3  4  5

Na een geslaagd feestje liep Samantha in haar eentje door een drukke straat naar huis, een route waar ze normaal gesproken slechts tien minuten over deed. Ze kwam nooit thuis aan. Zeven jaar na haar verdwijning, op de dag dat ze eigenlijk haar vijfendertigste verjaardag had moeten vieren, ontvangt haar beste vriendin Diane een brief die geadresseerd is aan Samantha. Als ze de envelop opent, haalt Diane er een verjaardagskaart uit en een vingernagel die in een oudroze kleur is gelakt. Dezelfde kleur die Samantha altijd droeg.

De politie besluit de nagel te analyseren, maar het resultaat verwijst niet naar Samantha. De nagel blijkt afkomstig te zijn van een andere vrouw, Jade Ashmore. Jade werd vermoord aangetroffen, alleen niet zeven jaar geleden. Haar moord vond plaats in de nacht voorafgaand aan de bezorging van de envelop…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane