Drie vrouwen - Anders Roslund RECENSIE

Recensie: Drie vrouwen - Anders Roslund

Ewert Grens zit al heel wat jaren bij de Zweedse politie en heeft het hoognodige meegemaakt. Op het moment wanneer hij denkt dat alles goed gaat, raakt zijn vriend en politieagent Sven Sundkvist zwaargewond bij een opdracht. Vanaf dat moment komt Ewert in een gevaarlijk onderzoek terecht naar ontvoeringen, dodelijke injecties, vrouwen- en orgaanhandel.

Anders Roslund heeft het verhaal in Drie Vrouwen op een fijne manier opgebouwd. Het verhaal begint met korte hoofdstukken vanuit verschillende personages. Op deze manier word je gelijk het verhaal ingetrokken en heb je gelijk een basis met achtergrondinformatie. Het verhaal ontvouwt zich vervolgens en hoofdstukken waarin het verhaal worden opgebouwd wisselen af met spannende hoofdstukken waarin veel gebeurt. Dit zorgt voor continue spanning die afwisselend wat lager en wat hoger is. De onderdelen waarin de spanning wat lager is, zijn soms wat lastig om doorheen te komen. Het verhaal verloopt hier wat traag en er had wat meer snelheid in mogen zitten.

Zoals hierboven vernoemd, wordt het grootste deel van Drie Vrouwen verteld vanuit het perspectief van Ewert Grens. De hoofdinspecteur is gelijk ook het hoofdpersonage. Het blijkt geen gemakkelijke man te zijn om mee samen te werken maar hij heeft goede agenten om zich heen verzameld en fijne vrienden. Hij maakt een belangrijke ontwikkeling door in het verhaal waarbij hij zich openstelt voor vriendschap en liefde en leert vertrouwen in zijn medemens, hoe slecht deze soms ook kan zijn. Daarnaast lezen we eigenlijk wel even met bijna ieder ander personage uit het verhaal mee. Natuurlijk ook met de drie vrouwen, of de vrouwen die dichtbij hen staan.

Doordat Anders Roslund veel perspectieven gebruikt in het verhaal ben je als lezer goed op de hoogte. Je kunt dus ook inschatten waar het plot heengaat. Wel zijn er nog een aantal verrassingen die je tegemoet komen. Verder is het plot goed opgebouwd en uitgewerkt, aan ieder detail is gedacht. Gelukkig zou een thriller geen thriller zijn door een verrassing richting het einde van het verhaal. Deze zie je als lezer van Drie Vrouwen misschien niet helemaal aankomen en is daarom des te meer zo belangrijk voor het verhaal. Het einde van het verhaal is dan ook niet wat je verwacht!

Drie Vrouwen, geschreven door Anders Roslund, is een goed opgebouwd en uitgewerkt verhaal. De spanning is continue wel aanwezig, afwisselend heel sterk en soms wat meer op de achtergrond. De stukken waarbij de spanning niet groot is, zijn soms wat lastig om doorheen te komen. Het verhaal kent een verrassend element richting het einde wat het echt een thriller maakt. Om deze redenen krijgt het verhaal vier hartjes.

Recensie: Drie vrouwen - Anders Roslund

Drie vrouwen

1  2  3  4  5

Het gaat goed met inspecteur Ewert Grens. Een fantastisch jongetje noemt hem ‘opa’ en voor het eerst in dertig jaar is er een vrouw voor wie hij zich netjes wil kleden. Hoe kan dit omslaan in een nachtmerrie van dodelijke injecties, ontvoeringen en slaven- en orgaanhandel? En waarom leidt dat tot de moord op iemand die dicht bij Ewert staat?