Mungo - Douglas Stuart RECENSIE

Recensie: Mungo - Douglas Stuart

Mungo groeit samen met zijn broer en zus op in een gevaarlijke buitenwijk van Glasgow. Zijn broer Hamish is een bendeleider, zijn zus Jodie kan goed leren en zorgt voor haar broertje als hun moeder weer eens van huis weg is. Op een dag ontmoet Mungo James, een jongen die duiven houdt. Er ontstaat een vriendschap die steeds meer lijkt te worden, maar dat moet Mungo verborgen houden.

Mungo van Douglas Stuart begint met Mungo die opgehaald wordt door twee onbekenden. Hierdoor hangt er meteen een grimmige sfeer. Wie zijn deze twee mannen en wat gaat er met Mungo gebeuren? Zijn moeder spoort hem aan om met de mannen mee te gaan, dan zal het wel goed komen toch? Dit zorgt ervoor dat je meteen in het verhaal zit.

Na deze introductie gaat het boek een paar maanden terug. In deze hoofdstukken leer je Mungo en zijn thuissituatie kennen. Hij woont samen met zijn zus Jodie, maar zijn moeder is nergens te vinden. Met terugblikken van Mungo kom je erachter hoe zijn moeder is, je leert haar kennen. Maar de band tussen haar en Mungo is apart te noemen. Mungo ziet haar als zijn moeder en praat alles goed, maar Jodie probeert zijn ogen te openen en hem te laten zien hoe het echt zit. Zijn moeder is egoïstisch en als lezer voel je geen sympathie voor haar.

Er zitten twee verhaallijnen in Mungo. Douglas Stuart wisselt tussen twee tijdlijnen, die waarin Mungo met twee onbekenden meegaat en de hoofdstukken van een paar maanden daarvoor, waarin Mungo James leert kennen. Dit wekt je nieuwsgierigheid, je wilt weten hoe ze precies samen gaan komen. Wel is het soms lastig om te volgen in welke tijd het hoofdstuk is. In het begin is het om en om, maar dat verandert naarmate je verder leest.

Het verhaal komt traag op gang. Het duurt even voordat Mungo James leert kennen, terwijl dat door de flaptekst het hoofdonderwerp van het boek lijkt te zijn. Het is fijn om de setting en personages te leren kennen, maar de introductie duurde te lang. Ook zijn de hoofdstukken heel lang, waardoor Mungo niet vlot leest en er vaart in het verhaal mist. In de verhaallijn met de twee onbekenden gebeurt er in het begin niet zoveel. In het eerste hoofdstuk pakt Mungo je door de grimmige sfeer, maar omdat het zo traag is, wordt het steeds moeilijker om het boek weer op te pakken

Recensie: Mungo - Douglas Stuart

Mungo

1  2  3  4  5

De protestantse Mungo en de katholieke James leven in de hypermannelijke en gevaarlijke buitenwijken van Glasgow. Ze zouden vijanden moeten zijn maar hun vriendschap verandert langzaam in liefde. Mungo moet er alles aan doen deze ware liefde geheim te houden - met name voor zijn oudere broer Hamish, een meedogenloze bendeleider. Dan stuurt Mungo's moeder hem met twee onbekenden op een kampeertrip die zijn leven voorgoed verandert. Vindt hij de moed en de kracht terug te keren en is er een toekomst voor Mungo met James?