De Apollomoorden - Chris Hadfield RECENSIE

Recensie: De Apollomoorden - Chris Hadfield

Chris Hadfield is een ruimtevaarder en was de eerste Canadees die een ruimtewandeling maakte. Als ervaren astronaut schreef hij eerder al een boek wat met de ruimte te maken heeft, maar dit is zijn eerste thriller. Een boek waar feit en fictie bij elkaar komen.

In De Apollomoorden neemt Hadfield ons mee terug naar het jaar 1973. Kaz Zemericks wordt opgeroepen voor een wetenschappelijke missie. De NASA gaat Apollo 18 lanceren en maakt een team gereed. Omdat Kaz onomkeerbaar letsel heeft opgelopen tijdens een vlucht in een straaljager, zal hij niet mee de raket mee reizen, maar zal hij aansturen als verbindingsofficier vanaf de grond.
Al snel blijkt dat er ook een geheime missie aan vast zit, ze moeten namelijk in de ruimte de Russen bespioneren en tegenhouden. Wanneer Kaz er langzaam maar zeker achter komt dat er een moord is gepleegd voordat Apollo 18 vertrok, merken ze dat er steeds meer dingen onduidelijk zijn en kunnen ze niets anders dan hopen dat de bemanning weer veilig thuiskomt.

De Apollomoorden is door Chris Hadfield in een goede sfeer neergezet. Je voelt dat we teruggaan in de tijd waar Rusland en de VS in 'oorlog' waren. Door een sterk proloog maak je connectie met de hoofdpersoon en is je nieuwsgierigheid gewekt. Je kunt merken dat Chris Hadfield zelf enorm veel ervaring met de ruimtevaart heeft en dat maakt dat dit boek veel informatie bevat. Veel concrete zaken worden uitgelegd waardoor een boek over de ruimte ook voor een leek goed te lezen is. Wel haalt sommige informatie je uit het verhaal, maar dat drukt het leesplezier niet.

De hoofdpersoon Kaz is sterk neergezet. Je leert hem en zijn verleden meteen goed kennen en voelt zijn struggles. De andere personages blijven wat meer aan de oppervlakte. De schrijfstijl van De Apollomoorden is zeer vlot en aangenaam. Daar waar je interesse niet ligt in het thema ruimtevaart, zorgt de prettige en directe schrijfstijl ervoor dat je toch in het verhaal komt. Je moet jezelf wat tijd geven om in het verhaal te komen, want vooral in het begin krijg je veel informatie. Ook de hoeveelheid aan namen en personages is in het begin wat veel, maar wanneer je daar doorheen bent raak je helemaal in het verhaal. Soms worden spannende stukken onderbroken door technische informatie en moet je het daarna weer even oppakken.

Door de beeldende manier van schrijven krijgen de lezers een inkijkje in het leven van een ruimtevaarder en kom je er achter wat er allemaal bij komt kijken. Ook het gedeelte van aansturing aan de grond is interessant om te lezen omdat je daar vaak weinig over hoort. De spanning is op sommige stukken flink te snijden en je bent zeer benieuwd hoe dit allemaal tot een einde zal komen. Daar waar je je soms afvraagt of je op waarheid beruste feiten leest of dat de fantasie van de schrijver om de hoek komt kijken, zorgt de schrijver ervoor dat je steeds benieuwd blijft of de bemanning het er goed vanaf zal brengen.

Wanneer je interesse in de ruimtevaart hebt zul je dit boek waarschijnlijk eerder oppakken, maar ook voor de thriller fans onder ons zonder interesse in de ruimte zal dit boek een aangename verrassing zijn. Wanneer je je makkelijk laat afleiden door veel informatie of als je er tegenop ziet om een boek van 400 bladzijdes te lezen in het thema ruimte, zul je dit boek waarschijnlijk links laten liggen. Maar wanneer je houdt van een combinatie van fictie en non-fictie, een geringe dosis aan achtergrondinformatie en een spannend plot dan is De Apollomoorden een aanrader voor jou.

De Apollomoorden

1  2  3  4  5

1973. NASA staat op het punt om Apollo 18 te lanceren. Hoewel de missie werd aangekondigd als een wetenschappelijke missie, weet vluchtleider Kazimieras 'Kaz' Zemeckis dat er een duisterder doel is. De inlichtingendienst heeft namelijk een geheim Sovjet-ruimtestation ontdekt dat Amerika bespioneert, en Apollo 18 is de enige kans om de Russen te stoppen.

Maar wanneer Kaz en zijn NASA-team zich haasten om hun Russische rivalen een stap voor te blijven, onthult een dodelijk ongeval dat niet alle betrokkenen zijn wie ze beweerden te zijn. Het Witte Huis en het Kremlin kunnen alleen maar toekijken hoe hun astronauten op het maanoppervlak met elkaar in botsing komen, ver buiten het bereik van de wet of van de mogelijkheid tot redding.