Op het verkeerde spoor - Marjon Weerink RECENSIE

Recensie: Op het verkeerde spoor - Marjon Weerink

Op het verkeerde spoor neemt je mee in het studentenleven van Karst-Jan. Student, aangesloten bij een studentenvereniging en zelfs in het bestuur. Meer stereotype van een student kan bijna niet. Veel drinken, weinig studie. Maar er is meer... Het verkeerde spoor gaat over de zoektocht naar het perfecte meisje. Een meisje dat Karst-Jan heeft ontmoet, wel achter het glas van de ramen van de trein, maar de vonk sloeg over. Daar bleef het helaas bij... De trein reed weg, samen met het meisje. Karst-Jan vertelt zijn gebeurtenissen aan zijn vriend en huisgenoot Rutger. Als grap zet hij samen met hem een facebookpagina op om haar te zoeken. Naast de vele reacties, verzoeken en aanmeldingen staat op een dag Suzanne op de stoep. Zij studeert journalistiek en wil KJ maar wat graag helpen in zijn zoektocht. Ze pakt het dan ook veel concreter aan. Zit KJ hier wel op te wachten en wat denkt hij eigenlijk van de suffe, saaie, lelijke Suzanne?

Op het verkeerde spoor leest echt (haha) als een trein. Hoe snel je kennis maakt met de wereld van KJ, wat hij meemaakt, maar vooral ook wat zijn gevoelens zijn en echt een kijkje in zijn hoofd geeft, is een grote toevoeging aan het verhaal. Zo leer je niet alleen de standaard student kennen, waar we allemaal wel een beeld van kunnen schetsen, maar ontdek je wat er buiten het actieve studentenleven nog verder speelt.

Zo zitten er in deze feel-good roman niet alleen de 'standaard' romantische wendingen. KJ moet met nog veel meer dealen. Ouders die gaan scheiden, een vader die toch heel anders is dan hij zijn hele jeugd heeft gedacht. Deze gebeurtenissen hebben invloed op zijn verdere beslissingen. Het beeld wat hij van Suzanne schetst verandert in de loop van het verhaal, wat een grote toevoeging is aan het geheel. Het zorgt voor verdieping en een tweede laag in het verhaal wat erg prettig is. Op de een of andere manier krijg je echt met KJ te doen en wil je nog sneller weten hoe zijn leven verder gaat en of zijn zoektocht naar het meisje gaat slagen.

De manier hoe Marjon Weerink het verhaal in elkaar heeft gezet, zeker geschreven vanuit een mannelijk perspectief geeft een verfrissende wending aan het feel-good genre. De hoofdstukken zijn niet lang van stuk, volgen elkaar op in chronologische volgorde en samen met de dikte van het boek is het een heerlijk snel-weglees-boek.

Op het verkeerde spoor heeft wat weg wat ooit bij NS ook bestond. De NS Hartkloppingen: oproepjes van mensen die iemand hebben ontmoet in de trein. En wat uiteindelijk uitkwam als een romantisch verhaal waar je lekker bij kon wegdromen. Iets wat iedereen wel kan meemaken, of anders een beeld bij kan vormen. Dat is ook zo fijn aan dit verhaal. Het staat kort bij de lezer, het zou iedereen zo wel kunnen gebeuren.

Denk je... hmm dat gaat over studenten, dat is meer voor een jonge lezer? Dan zou je Op het verkeerde spoor toch moeten lezen. Er zitten in dit verhaal zoveel onderdelen die iedereen wel herkent of mee te maken heeft (gehad).

Kortom, lees Op het verkeerde spoor! Luchtig, met wat diepgang, leest lekker snel, maar lees niet te snel... Het zou zonde zijn als je niet te tijd neemt om meer empathie voor KJ op te brengen. Je gaat met hem meeleven, meedenken en hopen op het beste. Gewoon een heerlijk boek!

Op het verkeerde spoor

1  2  3  4  5

Karst-Jan mag dan met een gouden lepel in zijn mond geboren zijn, dat betekent niet dat hij lui is. Het probleem is alleen dat zijn studie niet zo bij hem past. Gezelligheid en mooie meiden, dát past bij hem. Dat verandert echter als zijn blik die van een vrouw op het perron kruist. Hij ervaart een chemie als nooit tevoren, maar als hij eindelijk uit zijn trein stapt, rijdt die van haar net weg. Samen met studente journalistiek Suzanne zet hij alles op alles om dit mysterieuze meisje te vinden.