De grote vossenjacht - Justyn Edwards RECENSIE

Recensie: De grote vossenjacht - Justyn Edwards

Een groep jonge goochelaars doet mee aan De grote vossenjacht, een tv-programma over het oplossen van verborgen raadsels in het huis van een dode, wereldberoemde illusionist. Hierbij maak je kans op de erfenis van de raadselachtige illusionist: De grote Vos. Liz Lions (Felicity), een dertienjarige meid, doet mee aan dit tv-programma. Niet zozeer om de erfenis te winnen, maar wel om de truc terug te stelen die De Grote Vos van haar vader gestolen heeft. Ze is vastberaden om hem te ontmaskeren, want hij heeft haar familie kapotgemaakt. Zal ze hierin slagen...?

De grote vossenjacht is het debuut van Justyn Edwards en het eerste deel in een boeiende nieuwe serie, De grote Vos, waar spannende en avontuurlijke belevenissen centraal staan, omgeven door mysterie en allerlei goocheltrucs.

We volgen Liz wanneer ze meedoet aan een wedstrijd waarbij twee teams proberen om waanzinnig moeilijke raadsels op te lossen en de fantastische geheimen van het mysterieuze huis van De grote Vos te onthullen. De grote Vos zoekt iemand die slim genoeg is om zijn trucs te erven. Bijzonder is dat Liz slechts één been heeft. In De grote vossenjacht neemt zij het als vrouw met één been op tegen een tweeling, Ruby en Harry. Liz zit samen in een team met Charlie. In het Vossenhol, het huis waar ze de raadsels dienen op te lossen, is niets wat het lijkt. Liz is erg vastberaden en toont enorm veel moed. We maken als lezer bovendien kennis met haar handicap, ze heeft namelijk maar één been en draagt een prothese. Enerzijds zien we de gehandicapte Liz versus de erg lange geschiedenis van mannen die bekende goocheltrucs doen.

Liz is een geweldig hoofdpersonage. Zeer mooi uitgewerkt door Justyn Edwards en er wordt veel aandacht besteed aan hoe zij met haar handicap omgaat. Een erg moedig en vastberaden personage. De andere personages zijn tevens vrij divers: de presentator van het tv-programma, Charlie met wie ze een mooie vriendschap opbouwt, Dominic Drake die de truc wil hebben, de medekandidaten...

De grote vossenjacht neemt je mee op een mysterieuze wereld waar goocheltrucs centraal staan, maar waar je als lezer mee na dient te denken. Er staan heel wat aanwijzingen in het boek die je op weg helpen. In de mooi uitgewerkte verhaallijn zit bovendien veel spanning. Justyn Edwards weet dit zeer mooi op te bouwen, zodat je benieuwd wordt naar wat komen gaat. De rode draad zijn de vele raadsels en goocheltrucs die veelvuldig voorkomen in De grote vossenjacht en bijzonder ingenieus zijn.

De onverwachte wending aan het eind van het boek getuigt van een fantasievolle en creatieve pen! Als lezer word je aangenaam verrast door de originele wendingen.

Je leest dit boek probleemloos uit, het is zeer vlot geschreven en in verschillende korte hoofdstukken verdeeld. Boven elk hoofdstuk staat een kleine, stijlvolle illustratie. Deze illustraties en mooi vormgegeven omslagafbeelding zijn van de hand van Flavia Sorrentino, de illustrator van onder andere de serie De Sterrensteen van Kelly van Kempen, waar je dezelfde humoristische stijl terugziet. Ze zijn een mooie toevoeging aan het verhaal.

Kortom, De grote vossenjacht biedt een mooie combinatie van magie, spanning en emotie voor lezers vanaf 10 jaar die houden van magische mysteries.

De grote Vos 1 - De grote vossenjacht

1  2  3  4  5

Om haar familie terug te krijgen, moet Liz de illusie die De Grote Vos van haar vader heeft gestolen, zien terug te vinden. Maar er zijn meerdere kapers op de kust…

De grote vossenjacht is het magisch-mysterieuze debuut van Justyn Edwards, voor kinderen vanaf 9 jaar.

Liz mag meedoen aan De grote vossenjacht, een tv-programma waarin de deelnemers kans maken op de nalatenschap van een wereldberoemde, raadselachtige illusionist: De Grote Vos. Maar die prijs kan Liz niets schelen. Zij doet mee met een ander doel. De Vos heeft haar familie kapotgemaakt. Hij heeft zijn succes te danken aan een truc die haar vader heeft uitgevonden, en Liz is vastbesloten de truc terug te stelen en de Vos te ontmaskeren. Koste wat kost.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox