Verguld - Marissa Meyer RECENSIE

Recensie: Verguld - Marissa Meyer

Serilda is de achtienjarige dochter van de molenaar. Haar ogen, goudkleurig met spaken, boezemen angst in bij de dorpsbewoners. Weinig durven haar aan te kijken, op de kinderen die ze les geeft na. Serilda helpt mee op de plaatselijke school. Ze heeft een talent om spannende verhalen te vertellen en de kinderen zijn dol op haar leugens, maar zijn het wel leugens? Als Serilda de duistere Erlkönig een van haar verhalen vertelt bevindt ze zich opeens in een wereld waar geesten en demonen rondsluipen. De koning beveelt Serilda om uit al het stro in de kerker van zijn kasteel goud te spinnen. Lukt dit niet, dan zal ze haar leugens met de dood moeten bekopen. Wanneer Serilda de hoop bijna heeft opgegeven, verschijnt er een mysterieuze jongen, wiens ziel gevangen zit in het kasteel. Hij belooft haar te helpen… tegen een prijs.

Ja hoor: she did it again! Met haar talent voor hervertellingen is Marissa Meyer terug met een duistere hervertelling van Repelsteeltje. Net als de Lunar Chronicles kun je wel bepaalde dingen herkennen van het populaire sprookje, maar het verhaal is absoluut uniek. De personages, de duistere setting en vooral het hoofdpersonage en haar relatie met bepaalde karakters zorgen dat dit tot de laatste pagina een page-turner is. Dat Serilda in het boek drie keer goud moet spinnen van stro is geen plottwist, maar daar zitten er wel genoeg van in het boek. De schrijfstijl van Meyer is haast niet te evenaren als ze je meeneemt op een fantasievol avontuur.

Serilda is een uit het hout gesneden hoofdpersonage voor een YA-fantasy verhaal. Ze is nogal een buitenbeentje, mensen vertrouwen haar niet, haar moeder is overleden en ze heeft geen broers of zussen. Ze maakt veel mee en het is makkelijk om met haar mee te leven.

Overigens chapeau aan Blossom Books voor de prachtige uitgave. De stofomslag, gouden kaft, goudfolie, gouden schutbladen, gouden band en gouden sprayed edges zijn echt de kers op de taart voor dit geweldige verhaal.

Het einde van Verguld is buitengewoon. Het is verassend en zorgt er meteen voor dat je door wil naar het tweede deel, dat hopelijk in net zo'n mooi jasje wordt gestoken als zijn voorganger. De plottwists zijn met de nodige hints die in het boek zitten wel te raden, maar Verguld eindigt op een enorme cliffhanger. Dit betoverende verhaal is een aanrader voor alle YA en fantasy fans met een voorliefde voor hervertellingen!

Recensie: Verguld - Marissa Meyer

Verguld

1  2  3  4  5

Een wervelend nieuw avontuur van 'The Lunar Chronicles'-auteur Marissa Meyer!

Wat begon als een leugentje om bestwil, eindigt in een ware nachtmerrie wanneer Serilda de duistere Erlkönig een van haar betoverende verhalen vertelt. Plotseling bevindt ze zich in een wereld waar geesten en demonen rondsluipen, en waar raven met holle ogen haar nauwlettend in de gaten houden. De koning beveelt Serilda om uit al het stro in de kerker van zijn kasteel goud te spinnen. Lukt dit niet, dan zal ze haar leugens met de dood moeten bekopen. Wanneer Serilda de hoop bijna heeft opgegeven, verschijnt er een mysterieuze jongen, wiens ziel gevangenzit in het kasteel. Hij belooft haar te helpen... tegen een prijs.

Dit boek wordt uitgegeven in limited edition! Helemaal van goud; gouden schutbladen, met goudfolie en goud op snee en daaromheen een fantastisch stofomslag.