Heartstopper 3: Nick en Charlie in de stad van de liefde - Alice Oseman RECENSIE

Recensie: Heartstopper 3: Nick en Charlie in de stad van de liefde - Alice Oseman

Het is een opluchting voor Nick om tegen zijn moeder te kunnen zeggen dat hij biseksueel is en een vriendje heeft. Alhoewel het voor Charlie anders voelt, omdat hij al een tijd uit de kast is, zegt deze ook tegen zijn ouders dat hij een relatie heeft met Nick. Nu moeten ze nog beslissen wanneer ze het tegen de rest van de wereld zeggen. Het is koek en ei tussen de twee jongens, maar Charlie blijft zich makkelijk zorgen maken om alles en dat beïnvloedt zijn eetpatroon. Iets wat Nick steeds meer gaat opvallen.

Alice Oseman blijft vasthouden aan haar bekende recept. In een eenvoudige, herkenbare stijl presenteert ze de lezer het derde deel rondom Nick en Charlie. Er zitten heel veel romantische, en toegegeven, vrij kleffe, scènes in Heartstopper 3. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken en houdt de sfeer er zeker in, maar het levert wel af en toe een vertraging van de verhaallijn op. Omdat dit het derde boek is rondom de jongens, leer je ze steeds beter kennen. De herkenbaarheid zorgt ook voor een zekere voorspelbaarheid en dat is altijd een gevaarlijke grens die bereikt wordt.

Oseman lijkt dit zelf gelukkig te beseffen en duikt een stukje meer de diepte in. Waar eerder pesten en coming out heel belangrijk waren, komen er nu nieuwe thema's bij. Maar vergis je niet, seksualiteit en geaardheid blijven als rode draad doorheen het verhaal hangen. In dit deel lijkt de focus wat meer op de wereld rondom Charlie en Nick te liggen, hun vrienden en familie krijgen zeker meer aandacht. Dat is mooi voor het completere plaatje en het levert ook wat meer algemenere situaties op.

De mentale gezondheid van Charlie ligt in Heartstopper 3 onder de loep. Iets waar je je in de vorige boeken niet zoveel zorgen om maakte, wordt nu een steeds groter issue en als Nick er de aandacht op vestigt, komt dat ook helder binnen bij de lezer. Het verandert wel de sfeer van het verhaal, want waar romantiek gekoppeld aan onzekerheid de boventoon voerden, komt er nu iets grilliger voor in de plaats.

Voor de fans is het leuk om met Heartstopper 3 weer verder meegenomen te worden in het leven van Charlie en Nick. Oseman biedt meer van hetzelfde, waar ze in deel 1 en 2 mee begonnen was, maar ze voegt er zeker extra ingrediënten aan toe. Het boek leest vlot en trekt de gehele verhaallijn wel stilaan een andere kant op. Na dit deel ben je heel benieuwd wat deel 4 zal brengen.

Heartstopper 3 - Nick en Charlie in de stad van de liefde…

1  2  3  4  5

Parijs, de stad van de liefde! Maar geldt dat ook voor Nick en Charlie?

Charlie had nooit durven hopen dat Nick hem ook leuk zou vinden, maar nu zijn ze officieel een stel. Nick heeft zelfs de moed gevonden om voor zijn moeder uit de kast te komen. Maar nog lang niet iedereen is op de hoogte van zijn geaardheid. Nicks oudere broer weet nog van niks en om nog maar te zwijgen over alle andere vrienden en familie. En dan gaan ze binnenkort ook nog op schoolreis naar Parijs.
    Het leven kan soms heel moeilijk zijn, zelfs met iemand van wie je houdt aan je zijde. Hoe serieuzer de gevoelens van Nick en Charlie voor elkaar worden, hoe meer ze elkaar nodig zullen hebben. Op sommige momenten zelfs meer dan ooit.