Het verdwenen recept - Tanja Voosen RECENSIE

Recensie: Het verdwenen recept - Tanja Voosen

Sinds Harry Potter houden we allemaal wel van een beetje magie en toverkunst. In de serie Zoete tovenaars kan je je hart ophalen met magische snoepjes, locaties waar alleen Zoete Tovenaars kunnen komen, en soms behoorlijk gevaarlijke betoveringen... Het verdwenen recept is het tweede deel van de serie. Natuurlijk lees je het liefst eerst het eerste deel, maar als het moet kan je dit tweede boek prima lezen zonder Het magische verbond te kennen.

Aan het begin van Het verdwenen recept gaat Robins magische toverstaf kapot. De oude meneer Stobbe wil de kinderen wel helpen en hij brengt Eline, Charlie en Robin naar de Bitterzoete Laan. Al snel wordt duidelijk dat niet alle suikerwerkers begrip hebben voor mensen zonder magisch talent zoals Eline en Charlie. Het ziet er ook naar uit dat mysterieuze Anderwaarts Genootschap terug te zijn. Dat is een groep die de meisjes, die geen suikerwerker zijn, maar ook Robin helemaal niet kennen. Meneer Stobbe verdwijnt plotseling spoorloos. Op zoek naar hem ontdekken Eline en haar vrienden waar het Anderwaarts Genootschap naar op zoek is. En ze ontrafelen een stukje van het geheim van meneer Stobbe zelf.

Het Anderwaarts Genootschap doet in de verte denken aan de Dooddoeners van heer Voldemort in Harry Potter, het Genootschap in Het verdwenen recept is echter een stuk minder duister. Een vergelijking met series als De magische apotheek en Bakkerij Bliss en de stand alone boeken van Heather Fawcett is qua sfeer voor jongere lezers beter op zijn plaats. Het verdwenen recept is goed geschikt voor lezers vanaf 9 jaar, die zelfstandig kunnen lezen. De hoofdstukken zijn van een overzichtelijke lengte en het taalgebruik is toegankelijk voor deze leeftijdsgroep. Het is overigens ook een leuk boek om voor te lezen, zeker als je als ouder ook van een beetje magie houdt.

Het verdwenen recept is geschreven door Tanja Voosen en uit het Duits vertaald door Pieter Streutker. Het boek uitgegeven in een hardcover met een kleurrijke omslag. De afbeelding op de voorkant is een herkenbare weergave van een van de scènes in het verhaal. In het boek staat ook verschillende zwart-wit illustraties van Viktoria Gravilenko. Het zijn gedetailleerde afbeeldingen waarop de personages en de situaties in het boek direct te herkennen zijn.

Vooral ook fijn is dat dit boek, evenals de genoemde voorbeelden, leuk is voor zowel jongens als meisjes. Meisjes en jongens hebben een even grote rol in het verhaal, waarmee het boek voor iedereen herkenbaar is. Vriendschap en avontuur spelen een belangrijke rol. Het verdwenen recept is spannend, maar niet te spannend om voor het slapengaan in te lezen. De magie, het toveren met snoep, de verrassende locatie en de onverwachte wendingen in het verhaal zullen maar tot de verbeelding van de lezers spreken, waardoor het lastig is om het boek aan de kant te leggen

De Zoete Tovenaars 2 - De Zoete Tovenaars - Het verdwenen recept

1  2  3  4  5

Magische snoepjes en echte wonderen? Eline weet er inmiddels alles van. Wanneer vlak voor Robins eerste suikerwerkersexamen zijn magische gereedschap kapotgaat, schiet de oude meneer Stobbe te hulp. Hij brengt Eline, Charlie en Robin naar de Bitterzoete Laan. Al snel wordt duidelijk dat niet alle suikerwerkers begrip hebben voor mensen zonder magisch talent. Bovendien blijkt het mysterieuze Anderwaarts Genootschap terug te zijn, een oude vijand van de Zoete Tovenaars. Als meneer Stobbe plotseling spoorloos verdwijnt, is het aan Eline en haar vrienden om de boodschap die hij heeft achtergelaten te ontcijferen. Al snel blijkt dat het Anderwaarts Genootschap op zoek is naar iets specifieks – iets waar Eline, Charlie en Robin de sleutel voor hebben.