De laatste vrouw - Chantal van Mierlo RECENSIE

Recensie: De laatste vrouw - Chantal van Mierlo

Julia heeft het zwaar na een vreselijk verlies en worstelt met haar dagelijkse leven. Als ze op een nieuwe zaak wordt gezet, heeft ze daar dan ook weinig motivatie voor. Maar de omstandigheden dwingen haar en hoe meer ze bij de zaak betrokken raakt, hoe meer ze de dader wil ontmaskeren.

De laatste vrouw van Chantal van Mierlo is het tweede deel in de Julia Menken reeks. Je volgt gedragsdeskundige Julia Menken terwijl ze na een vreselijk verlies op een nieuwe zaak wordt gezet: de verdwijning van drie jonge vrouwen in de Peel. Hoewel Julia al vrij vlot een verdachte heeft, kan ze maar moeilijk uitvogelen hoe de vork in de steel zit. En dat geldt ook voor de lezer: er zijn te veel onbeantwoorde vragen om direct te raden hoe het allemaal precies zit, ondanks dat je misschien wel een vermoeden hebt. Dat zorgt voor een goede spanningsboog. Toch wordt De laatste vrouw pas echt spannend wanneer het Julia duidelijk wordt dat de zaak behoorlijk gecompliceerd in elkaar zit en ze niet het hele verhaal kent. En jij als lezer dus ook niet.

Naast de spanning rondom de verdwijningen speelt ook Julia's privé leven een grote rol. Ze gaat door een moeilijke periode en Chantal van Mierlo weet dat goed over te brengen. Julia is een zorgvuldig uitgewerkt personage en daardoor kan je je makkelijk in haar inleven. Je voelt echt met haar mee, ook als je niet al haar keuzes snapt. Wel kan het nogal confronterend zijn om Julia’s worsteling van zo dichtbij te lezen, dus hierbij wel een trigger warning (depressie en suïcide gedachten).

Ondanks dat de gebeurtenissen uit deel één een grote nasleep hebben in dit deel, is De laatste vrouw prima als op zichzelf staand verhaal te lezen. Dat komt doordat de belangrijkste achtergrondinformatie in het verhaal is verwerkt en je dus vrij vlot te weten komt wat er eerder is gebeurd en waarom Julia zich zo voelt.

Het plot zit goed in elkaar. De uiteindelijk dader lijkt logisch, maar toch is de situatie onvoorspelbaar. Daardoor blijft het verhaal spannend tot het einde. Bovendien is de dader een gelaagd personage, wat het verhaal extra diepgang geeft.

De laatste vrouw is een heerlijke thriller! Dit spannende verhaal leest vlot door de korte hoofdstukken en de fijne schrijfstijl van Chantal van Mierlo. Bovendien is er een fijn evenwicht tussen enerzijds de uitwerking van de personages en hun emotionele worstelingen, en anderzijds de spannende zaak die moet worden opgelost. Ik geef De laatste vrouw daarom 5 hartjes.

Julia Menken 2 - De laatste vrouw

1  2  3  4  5

Na een vreselijk verlies heeft gedragsdeskundige Julia Menken grote moeite om haar leven weer op te pakken. Met tegenzin wordt ze op een grote zaak gezet waarbij jonge vrouwen in de Brabantse Peel spoorloos verdwijnen. Ze kan haar gedachten maar nauwelijks bij haar werk houden, en dan dreigt ze ook nog eens de voogdij over haar zoon Mees kwijt te raken…