Luna, Het Volk van de Jaguar - Lies Vervloet RECENSIE

Recensie: Luna, Het Volk van de Jaguar - Lies Vervloet

Na alle gebeurtenissen aan het einde van Luna, Schaduw van de Maan vaart Luna als verstekeling mee op een schip richting het Amazonewoud. Ze wilt hier tot rust komen en tegelijkertijd haar krachten beter leren beheersen, zodat ze terug kan keren en wraak kan nemen. Bij aankomst wordt ze met haar neus op de feiten gedrukt: ze beland niet midden in de jungle, maar in een enorme stad vol mensen en weinig natuur. Deze tegenspoed duurt even, tot dat ze een jongen leert kennen en vertrouwen (terwijl ze hem niet kent, maar ze voelt dat ze hem kan vertrouwen). Zijn naam is Wayra en hij neemt haar mee naar zijn dorp diep in de jungle, naar het Volk van de Jaguar waartoe hij behoort.

Luna krijgt het in dit tweede deel erg zwaar, dat is na de proloog dan ook meteen duidelijk. Net als in het eerste deel weet Lies Vervloet je goed mee te nemen met haar beeldende schrijfstijl. We volgen Luna van de levendige stad naar de ongerepte natuur. Het boek is goed te volgen en ook voor een jong publiek geschreven, waardoor sommige gebeurtenissen niet onverwachts zijn, maar toch is Luna, Het Volk van de Jaguar soms verassend. Het plot is makkelijk in te vullen voor de meer ervaren lezer, maar de weg die Luna aflegt is erg leerzaam.

Het jeugdverhaal is niet afzonderlijk van haar voorganger te lezen. In het begin kijkt Luna kort terug op de gebeurtenissen, maar om alles goed te volgen is Luna, Schaduw van de Maan niet over te slaan. Eenmaal toe aan dit tweede deel zit je wel weer meteen in het verhaal. Luna heeft ook een mooie groei doorgemaakt. Ze heeft nog een lange weg te gaan en krijgt het heel zwaar (als lezer leef je heel erg met haar mee), maar alles maakt haar sterker. Net als in het eerste deel is de band tussen Luna en de natuur de rode draad van het verhaal.

De diepgang die soms nog miste in het eerste deel is in Luna, Het Volk van de Jaguar beter te proeven. Ook gebeurtenissen uit het eerste deel worden meer onder de loep genomen tijdens Luna's avontuur. Lies Vervloet heeft een grote voorliefde voor het Amazonewoud. Dat lees je in haar nawoord en ervaar je ook tijdens het lezen. Hoe ze haar eigen ervaringen en interesses gaat verwerken in het derde deel moet nog blijken, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk goed uit de verf komen.

Recensie: Luna, Het Volk van de Jaguar - Lies Vervloet

Luna - Luna, Het Volk van de Jaguar

1  2  3  4  5

Luna is op de vlucht. Haar bestemming: het Amazonewoud. Ze hoopt dat ze daar veilig zal zijn en dat haar krachten er zullen groeien. Maar alles loop mis. Rampspoed en tegenslag volgen elkaar op en het noodlot lijkt haar te achtervolgen. Luna glijdt steeds dieper weg in de ellende. Dan duikt opeens de mysterieuze Wayra op die haar meeneemt naar zijn dorp. Al snel beseft Luna dat de bewoners iets voor haar verbergen. Maar wanneer ze de geheimen van het dorp begint te ontrafelen, komt ze oog in oog te staan met een groot gevaar…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane