Dingen die ik niet over schapen wist - Jaco Jacobs RECENSIE

Recensie: Dingen die ik niet over schapen wist -  Jaco Jacobs

Het kinderboek Dingen die ik niet over schapen wist is geschreven door Jaco Jacobs en de omslag is ontworpen door Zinelda McDonald. De schrijver Jaco Jabobs is ook bekend van het leesboek Een mooie dag om in een boom te klimmen, dat bekroond is met een Vlag en Wimpel. Het verhaal speelt zich af in Zuid-Afrika, van oorsprong heet het boek Dinge wat ek nie van skape geweet het nie. De sfeer van het Afrikaanse land komt goed over op de lezer.

In het boek Dingen die ik niet over schapen wist speelt Luan de hoofdrol. Luan heeft iets gedaan dat niet mag en wordt daarom voor straf naar zijn oma gestuurd. Hij kent deze oma eigenlijk helemaal niet goed en heeft hier ook helemaal geen zin in. Luan besluit niet te praten tegen oma, maar komt er dan toch achter dat zij eigenlijk een hele leuke oma is. Oma laat Luan de omgeving en het land zien en vertelt hierbij allerlei verhalen over haar verleden en haar leven. Op hun rondreis door Zuid Afrika komt hij ook nog de leuke Lana tegen. De twee kunnen het goed vinden en hebben grote lol met elkaar. Het avontuur gaat pas echt beginnen wanneer Luan schaap Dolores ontvoerd om deze te redden van de slacht. Dit doet hij om indruk te maken op Lana die vegetarisch is. Dolores gaat mee in de Land Rover en gaat mee op avontuur. Onderweg groeien de onderlinge relaties van de personages op een positieve manier.

Door het gehele boek heen vind je leuke humor en deze is voor kinderen goed te begrijpen. De zinnen zijn kort en niet te moeilijk om te lezen, de gebruikte woorden passen bij de woordenschat van kinderen. Er wordt geschreven over Twitter en Instragram en hoe hier mee onderling contact met elkaar wordt gezocht, de huidige sociale media wordt er dus ook bij betrokken. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm, Luan vertelt het verhaal. Het boek leest gemakkelijk weg en door de omschrijving van de omgeving zit je helemaal in het verhaal. Het is een heel erg avontuurlijk boek. In het boek komen verder geen andere illustraties voor, de plaat van de omslag vind je op meerdere pagina's van het boek. Dit is aan de ene kant wel jammer want het verhaal vraagt soms wel om een illustratie. Er gebeurt dan bijvoorbeeld iets grappigs en je zou dan graag even meekijken door middel van een tekening. Aan de andere kant geeft het het boek ook wel een rustige uitstraling.

Het leesboek Dingen die ik niet over schapen wist is echt een aanrader voor zowel jong als oud. In het boek zitten meerdere verborgen boodschappen zoals dat je niet te snel moet oordelen en iemand eerst goed moet leren kennen maar ook dat je jezelf goed moet leren kennen.

Dingen die ik niet over schapen wist

1  2  3  4  5

Als Luan en zijn vrienden iets stoms uithalen, besluiten zijn ouders dat hij voor straf de vakantie moet doorbrengen met zijn oma. Luan kent haar eigenlijk helemaal niet, en dan heeft ze ook nog eens het belachelijke plan om een roadtrip langs alle windmolens in de Karoo te maken! Gelukkig ontmoet hij Lana onderweg. Op een bazaar zien ze het zieligste schaap van de wereld, dat later op de dag geveild gaat worden. Om het te redden van de slacht steelt Luan het schaap, met in zijn achterhoofd Lana, die geen vlees eet. Met het schaap Dolores achter in de truck vervolgen hij en zijn oma hun roadtrip door de woestijnachtige omgeving. Dat is het begin van een avontuur waarin Luan niet alleen ontdekt wie zijn oma eigenlijk is en waarom ze zo’n slechte band heeft met de familie, maar ook wat voor persoon hij zelf eigenlijk wil zijn.