Shit waar je als vrouw mee moet dealen - Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen RECENSIE

Recensie: Shit waar je als vrouw mee moet dealen - Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen

Vrouwen onder elkaar kunnen een hele lijst zaken opnoemen waar zij wel mee geconfronteerd worden en de mannelijk helft van de wereldbevolking toch veel minder. Soms gebeurt dat natuurlijk ongemerkt, zijn het zaken die bij een bepaalde cultuur of tijdsgeest horen, maar dat maakt het niet minder pijnlijk. Met deze bundeling van 50 onderwerpen (of shitvragen en -opmerkingen die je als vrouw krijgt) en hoe je daar dan op kan reageren, is het in ieder geval wel duidelijk dat er nog meer dan genoeg werk aan de winkel is voor we over een complete gelijkheid tussen de geslachten kunnen spreken...

Shit waar je als vrouw mee moet dealen is een heruitgave en verscheen in 2019 onder de titel Heb je nou al een vriend? Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen werden in één klap bekend toen ze het pamflet Damn, honey in 2018 schreven en de bijbehorende podcast kort daarna lanceerden. Hun overtuigde feminisme heeft veel aanhangers en maakt hun podcast ook uiterst populair.

Je kan het aan de cover al zien, de doelgroep van Shit waar je als vrouw mee moet dealen zijn de jongeren. Er is alles aan gedaan om hen aan te spreken én hun aandacht vast te houden. Het taalgebruik is vrij populair en voelt als spreektaal. Dat maakt dat je je als lezer aangesproken voelt, maar de sfeer is zo wel erg bepalend of je het werkelijk aantrekkelijk vindt.
Ook de lay-out is gericht op het jongerenpubliek. Het lettertype, de titels, korte hoofdstukken, het verwerken van tips om te reageren,... Alles straalt energie uit. Daar komt een soort gejaagdheid bij, je voelt aan dat dit niet een boek is waar je rustig je tijd voor gaat nemen en alles tot bezinking laat komen. Nee, je spurt van pagina naar pagina omdat dat ook is wat de auteurs uitlokken. Deze zaken gecombineerd zorgen er wel voor dat de oudere lezers, en dat hoeft in jaren nog niet zo heel oud te zijn, het toch als erg druk ervaart en zich toch minder op zijn gemak zal voelen tijdens het lezen. Jammer misschien, want ook de vrouwen van de eerdere generaties worstelen met dezelfde problematiek.

Toegegeven, Shit waar je als vrouw mee moet dealen is grappig op sommige momenten. De auteurs vertellen persoonlijke verhalen en doen dat steeds met een knipoog. Perfect gekozen eigenlijk, want niet blijft zo kleven als waargebeurde situaties. Het toont ook dat je af en toe gewoon niet weet hoe je moet reageren als iets je overkomt, en dat dat iets is waar je van kan leren. Om dat 'echte leven' nog meer te betrekken bij de thema's die besproken worden, hebben ze ook een aantal andere vrouwen aan het woord gelaten om hun ervaringen te delen. Deze delen zijn vaak iets serieuzer, maar worden wel steeds luchtig afgesloten.

Jongeren vinden dit boek prachtig door de openheid en het taalgebruik. Zonder echt shockerend te zijn wordt er toch geen blad voor de mond genomen en worden de beestjes bij hun naam genoemd. Het is mooi om te zien dat er aandacht geschonken wordt aan bepaalde taboes en misverstanden, waardoor ze hopelijk ook sneller de wereld uit geholpen kunnen worden. Want dat is het doel, informatie delen op een toegankelijke manier, meisjes en vrouwen daardoor weerbaarder maken, jongens en mannen eventueel (als ze het aandurven om dit boek op te pakken) inzicht geven in de wondere wereld van de vrouw, en zo toch proberen om steeds meer gelijkwaardigheid te creëren.

Het is een hele zit, dit handboek, en als je erg veel na elkaar leest dan voelt het soms als té grappig en té luchtig. Er zijn acht hoofdstukken en eigenlijk is het ideaal om deze acht hoofdstukken telkens met een kleine pauze te lezen. Zo blijf je de informatie op een leuke manier verwerken en voelt het ook weer fris aan. Het blijft het interessant onderwerp, maar de doelgroep is er misschien nog niet helemaal rijp voor en de wat rijpere vrouwen zullen zich minder aangesproken voelen door de stijl. Dat neemt niet weg dat als je de moeite neemt om het helemaal te lezen, er veel 'ja-dat-heb-ik-ook-momenten' zijn en je je als vrouw toch een stukje beter voelt.

Shit waar je als vrouw mee moet dealen - het handboek

1  2  3  4  5

In dit boek duiken Marie Lotte en Nydia in 50 ongepaste opmerkingen en vragen die vrouwen regelmatig naar hun hoofd geslingerd krijgen. Ben je ongesteld of zo? Zou je dat wel doen, nog een hap? Jij bent zeker de secretaresse! Had je maar geen rokje aan moet trekken. Van die opmerkingen waarvan je achteraf denkt: had ik maar iets scherps teruggezegd. Na het lezen van dit handboek sta je nooit meer met een mond vol tanden, want de auteurs leggen niet alleen uit wat er precies mis is, ze geven ook rake comebacks.