De kracht van de liefde - Mary Schoon RECENSIE

Recensie: De kracht van de liefde - Mary Schoon

Hij, Gard, is een telg uit een armoedige familie die in een hutje op de hei amper kan overleven van het karige loon dat een turfsteker krijgt toebedeeld; Zij, Evelina, de dochter van een zwaar heersende veenbaas die in weelde baadt. Ze kennen elkaar van school, maar in het veen van begin twintigste eeuw kan de afstand nooit ver genoeg zijn. Daar mag je zelfs niet naar elkaar kijken!

Het is de tijd dat een veensteker zijn zoon een pets verkoopt als hij weigert de pet af te nemen wanneer de baas in zijn koets voorbij komt.  De tijd waarin De kracht van de liefde zich afspeelt is er één waarin tussen dominee en landheer de stilzwijgende afspraak bestaat van: hou jij ze arm dan houd ik ze dom. Mary Schoon (1939) raakt in dit boek de immense standsverschillen en de bittere armoede die vooral het veengebied verlamt. Een veenbaas die zijn werknemers het laatste beetje eerzucht ontneemt door de zuur verdiende centen uit te keren in een kroeg, waar een groot deel van het geld wordt verzopen.

Schoon toont ook in dit meeslepend epos haar grote inlevingsvermogen. Het blijkt uit nuances. Alleen in de Nedersaksische streektaal staat een deur los. Zij weet het. Ze heeft het over de vreet, waarmee het verschil in consumeren tussen de mensen uit het veen en de dieren om hen heen tot een dunne schil is verkleind. Ze leukt het verhaal op met leuke streekgebonden spreuken over het weer.

Een mooi opgebouwd verhaal waarin de rijkaard er op pijnlijke wijze achter komt wat de uitwerking van zijn heerszicht is. Een jongen van het veen die zich verzet tegen de heersende mores; een meisje uit dezelfde streek dat ervaart hoeveel onmacht in macht schuilt. De passie spat er van af in dit boek dat met vaart en gevoel is geschreven. Wie wil weten hoe het gesappel in kwadraat het volk uit het veen in de greep had mag De kracht van de liefde niet missen.

Schoon, die begon met het schrijven van toneelstukken, heeft inmiddels meer dan tien boeken geschreven waarin sociale onrust, rolpatronen en hartstocht bovenliggende ingrediënten zijn. En ware liefde die geld maakt geld naar de strafbank verwijst. Een roman die je voor het slapen gaan uit wilt hebben.

De kracht van de liefde

1  2  3  4  5

Gard Donkers woont met zijn vader en twee broers in een plaggenhut op de hei. Als hij in de turf gaat werken, ontmoet hij de dochter van de grote vervener, Evelina. De gevoelens tussen de twee bloeien al snel op, maar voor Evelina is een andere toekomst uitgestippeld dan met Gard. Met de jaren komen hun werelden nog verder uit elkaar te liggen, maar door één gebeurtenis zijn ze volledig op elkaar aangewezen.