Perzik bloesem lente - Melissa Fu RECENSIE

Recensie: Perzik bloesem lente - Melissa Fu

Meilin vlucht met haar vierjarige zoontje Renshu en een deel van haar familie door heel China. Ze vinden uiteindelijk een thuis in Taiwan, waarvandaan Renshu voor zijn studie naar Amerika vertrekt. Daar probeert hij zijn verleden achter zich te laten, maar zijn dochter Lily wil graag meer weten over haar afkomst.

In Perzik bloesem lente van Melissa Fu volg je een Chinese familie over een tijdsbestek van zeventig jaar, dwars door de tumultueuze twintigste eeuw. Het is een periode waarin erg veel gebeurt en veel verschrikkingen plaatsvinden. Melissa Fu’s kleurrijke en beeldende schrijfstijl weet zowel die heftige geschiedenis, als de setting goed over te brengen. Niet alleen de oorlog, maar ook de rijke cultuur en de omgeving heeft een plaats in dit verhaal. Je kan merken dat de schrijfster veel onderzoek heeft gedaan en dat leest fijn. Je ziet het leven van de personages zo voor je en je leert bovendien meer over deze geschiedenis.

Het boek is verdeeld in vijf delen en de locatie en data staan boven elk hoofdstuk. De hoofdpersonages zijn Meilin, haar zoon Renshu/Henry en zijn dochter Lily. Meilin is een slimme en sterke vrouw die weet wat ze wil. Door het verhaal heen groeit ze als personage en wordt ze steeds zelfstandiger. Ze probeert haar zoontje Renshu veiligheid te bieden te midden van alle onrust en tragedie en laat hem door middel van verhalen en een handbeschilderde rol kennis maken met andere werelden. Renshu verhuisd uiteindelijk naar Amerika voor zijn studie en wordt daar Henry. Maar hoe hij ook probeert zijn verleden achter zich te laten, hij is getraumatiseerd en worstelt met de balans tussen zijn verleden en het heden. Zijn dochter Lily worstelt ook. Ze weet zo goed als niks over haar vaders kant van de familie en zijn leven in China en later in Taiwan, en daardoor weet ze ook niet zo goed wie ze zelf is.

De personages zijn allemaal goed uitgewerkt, waardoor je je makkelijk in hen kan inleven, ook wanneer je hun keuzes misschien niet altijd begrijpt. Ze groeien als persoon door het verhaal heen en je raakt echt in hen geïnvesteerd, waardoor Perzik bloesem lente vlot leest. Je wilt immers weten hoe de gebeurtenissen zich ontvouwen en hoe het met de personages afloopt.

De plot rondt het verhaal mooi af. De manier waarop je de personages uiteindelijk achterlaat, voelt passend.

Perzik bloesem lente van Melissa Fu is een erg goed geschreven verhaal. De interessante en rijk uitgewerkte geschiedenis, levendige setting en de realistische personages zorgen ervoor dat dit een meeslepend boek is dat fijn leest. Dit fantastische debuut maakt me nieuwsgierig naar wat Melissa Fu nog meer gaat schrijven! Ik geef Perzik bloesem lente 5 hartjes

Perzik bloesem lente

Melissa Fu

20 april 2022

ISBN 9789026358012
    Uitgever Ambo|Anthos
    456 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

China, 1938. De Japanse invasie is begonnen en Meilin, een jonge moeder, slaat op de vlucht met haar vierjarige zoontje Renshu. Ze kunnen slechts weinig meenemen. Hun dierbaarste bezit is een handbeschilderde rol waarop fabels zijn afgebeeld, en wanneer ze die samen bekijken, ervaren ze troost. Hun vlucht voert Meilin en Renshu dwars door China, en het duurt lang voordat ze een nieuw thuis vinden. Jaren later woont Renshu in de Verenigde Staten onder een andere naam, Henry Dao. Zijn dochter Lily wil graag meer weten over haar afkomst, maar hij weigert te vertellen over zijn kindertijd. Hoe kan hij zijn gezin echter beschermen in dit nieuwe land als hij gebukt gaat onder zijn verleden? En hoe kan Lily verder groeien als ze niet haar familieverhaal kent?