Van geen betekenis - James Clammer RECENSIE

Recensie: Van geen betekenis - James Clammer

Van geen betekenis, een betekenisvolle titel waarbij je direct stuit op de literaire twist die dit boek bevat. James Clammer neemt je mee in het verhaal van Joseph, Joe, de loodgieter. Joe is een doodgewone man, die door psychische en fysieke problemen een tijd niet heeft kunnen werken. Vandaag is zijn eerste werkdag en hij start rustig bij een vriendin van zijn vrouw met het vervangen van een boiler.

Direct merk je dat in Van geen betekenis bijzondere stilistische keuzes worden gemaakt. Zo vlieg je in de eerste hoofdstukken al van het ene karakter naar het andere, inclusief een alwetende verteller. Dit zorgt ervoor dat je getriggerd wordt. Er is namelijk veel aan de hand in het leven van Joe, zijn vrouw Alison en zoon Edward. Deze bewust gekozen schrijfstijl van Clammer zorgt voor veel vragen en onopgeloste mysteries. Want waarom is Joe ziek, wat heeft zijn zoon precies gedaan en wat is er met Alison gebeurd? Doordat er veel opengelaten wordt, wil je ondanks een kabbelend begin doorlezen en meer informatie vergaren.

De werkdag gaat bij Joseph absoluut niet voorspoedig en als Edward ineens op de stoep staat vanuit de gevangenis gaan alle alarmbellen af. Als je er dan beetje bij beetje achter komt dat Edward in de gevangenis gezeten heeft, omdat hij zijn moeder Alison vergiftigd heeft, vraag je je direct af hoe deze dag nu verder gaat aflopen en hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Het verhaal bevat veel verschillende onderliggende betekenissen, die je alleen kunt plaatsen als je goed op de hoogte bent van politiek, nieuws, en maatschappelijke discussies. Zo verwijst Clammer met Joe de Plumber waarschijnlijk naar het fenomeen dat tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 2008 voor de republikeinen 'de gewone man' vertegenwoordigde. Ook in Van geen betekenis is Joseph een gewone man, die met zijn gezin ongewone dingen heeft meegemaakt.

Aan de schrijfstijl en het taalgebruik kun je merken dat de schrijver (en vertaler) vooral schrijft voor de elite, die hoogstaande literaire dubbele betekenissen kunnen ontcijferen. Het taalgebruik is niet ingewikkeld, maar de zinconstructies zijn lang en de wisseling van karakters maakt het niet altijd even makkelijk leesbaar. Van geen betekenis is een prima boek als je zin hebt in een maatschappelijk verantwoorde roman, maar is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Van geen betekenis

James Clammer

21 maart 2022

ISBN 9789021460222
    Uitgever Querido
    192 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Het is loodgieter Joseph Forbes’ eerste werkdag na een lang ziekteverlof en hij zou een boiler moeten vervangen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je steeds wordt afgeleid door gedachten aan wat er
is gebeurd met je vrouw, met je zoon. En door twijfels of je wel ongeschonden de dag doorkomt.
    De lezer kruipt in het hoofd van de worstelende Joe, die ook nog onverwacht zijn zoon Edward op bezoek krijgt, net vrijgelaten uit de gevangenis. Intussen bezoekt Joes vrouw Alison een reisbureau, al zit een bedevaart naar Israël er echt niet in.
    Van geen betekenis is een diepmenselijk verhaal over een gewone man en zijn relatie tot de wereld. James Clammer wrikt de hersenpan van een loodgieter open en toont ons een portret van een wankelende geest die stilaan de afgrond nadert.