Water - Lara Reims RECENSIE

Recensie: Water - Lara Reims

De veertienjarige Lizzie London zit vast op een eiland, waar de kostschool waar haar ouders haar naartoe gestuurd hebben, op gevestigd is. Het eiland gaat op slot: er is geen internet meer beschikbaar en iedereen die uit het buitenland komt, moet van het eiland af. Lizzie mag blijven, maar wanneer ze een chip in handen krijgt die haar op een of andere manier vertelt dat ze zo snel mogelijk het eiland moet verlaten, vlucht ze direct. Zal het Lizzie lukken om haar weg naar huis weer te vinden?

In Water van Lara Reims volgen we de jonge Lizzie. Het is het tweede deel in deze serie, maar je kan dit boek ook lezen zonder dat je het vorige deel, Lucht, gelezen moet hebben. Lizzie is door haar ouders naar een deftige kostschool gestuurd. Ze is blij dat ze hierop zit, omdat ze nu al het drama dat het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden achter zich kan laten. Water is zeker een plezierig boek om tussendoor te lezen en als lezer zal het verhaal je zeker vermaken, maar verwacht daarentegen geen literair hoogstandje. Het is een fictief sci-fi verhaal dat zeker wel spannende momenten kent. Dit boek is echt perfect voor jonge lezers vanaf 12 jaar.

De veertienjarige Lizzie is misschien niet direct het leukste personage om te volgen, maar toch weet Lara Reims de lezers aan haar te binden. Ze is ietwat onzeker, wat komt door iets wat een van haar vriendinnen in het verleden heeft gedaan. Je komt er als lezer niet direct achter wat er gebeurd is, waardoor je toch graag verder wilt lezen. Door Lizzie in het begin zo mysterieus neer te zetten, merk je dat je als lezer toch erg nieuwsgierig wordt naar haar achtergrondverhaal. Maar dan leer je tijdens het lezen van Water ook andere kanten van Lizzie kennen. Je komt erachter dat ze eigenlijk heel veel lef kan hebben, wat later zeker een leuk personage maakt om over te lezen. Je ziet ook dat Lizzie gedurende het verhaal aan het groeien is: ze leert van de fouten die ze maakt en erkent soms dat het niet erg is om fouten te maken. Het is Lara Reims dus zeker gelukt om een interessant hoofdpersonage te creëren.

In dit verhaal speelt "isolatie" een grote rol. Mensen worden op het eiland geïsoleerd van de buitenwereld, zonder internet of enige andere connectie met mensen buiten het eiland. Wanneer Lizzie dan ook de chip vindt, begint het verhaal pas echt! Vanaf dan wordt het erg spannend en zal de (jonge) lezer echt het verhaal in worden gezogen. Dit boek is echt heel geschikt voor lezers vanaf 12/13 jaar. Dat komt omdat dit boek toch wel heel simpel is geschreven, en het hier en daar toch diepgang mist. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken waardoor je Water binnen de kortste keren uit zal hebben!

Het verhaal zelf is zeker wel uniek, omdat "isolatie" een groot thema is in Water. Toch valt wel op dat sommige delen in dit boek wat langzamer lezen, en sommige wat sneller. Zeker de spannende stukken vliegen voorbij, maar hierdoor lijkt het toch alsof het soms iets té snel gaat. Het einde lijkt daardoor ook snel te gaan, maar dan volgt de epiloog. Door de epiloog zal je niet kunnen wachten op het lezen van het volgende boek in deze serie!

Water is een leuk en spannende sci-fi verhaal, dat zeker aan te raden is aan iedereen vanaf 12 jaar!

Recensie: Water - Lara Reims

Water

1  2  3  4  5

Wat doe je als de wereld op slot zit? Lizzie zit op een eiland, op een kostschool. Daar probeert ze bij te komen van de gebeurtenis die het afgelopen jaar voor haar verpest heeft en haar bij haar ouders heeft weggejaagd. Maar dan gaat het eiland op slot. En offline. Alleen mensen met het goede paspoort mogen blijven, de rest wordt eruit geknikkerd. Lizzie heeft niet het goede paspoort. Maar op school is ze veilig, omdat ze nog geen zestien is. Tot één van haar klasgenoten haar geheim blijkt te kennen. Dan vindt Lizzie die koffer. De zee werpt hem haar zo in de schoot. Er zit een chip, die op een onbegrijpelijke manier met haar hoofd lijkt te communiceren. Iemand vertelt haar dat ze weg moet van het eiland, zo snel mogelijk. Lizzie vlucht. Maar de wereld van vroeger blijkt niet meer te bestaan. Alles staat op zijn kop. Lukt het Lizzie om weer een thuis te vinden?