De verwoestingen van Devil's Acre - Ransom Riggs RECENSIE

Recensie:  De verwoestingen van Devil's Acre - Ransom Riggs

In het zesde en laatste deel van de serie De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine moeten Jacob en zijn vrienden er alles aan doen om Caul tegen te houden. Hij en Noor zijn weer terug bij zijn grootvaders huis, zonder dat Jacob weet hoe zij ontsnapt zijn uit V's lus. Eén ding weet hij wel: Caul is terug. In Devil's Acre ontmoeten Jacob en Noor Miss Peregrine en de andere bijzondere kinderen. Alleen is Devil's Acre helemaal verwoest, een voorteken dat Caul's leger eraan dreigt te komen...

De verwoestingen van Devil's Acre is het zesde en laatste boek in De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine-serie van Ransom Riggs. Alhoewel het er eerst op leek dat deze serie uit drie boeken zou bestaan – een trilogie – zijn de lezers toch getrakteerd op drie extra boeken, waarvan dit het laatste deel is. In dit deel volgen we wederom Jacob en zijn bijzondere 'familie', terwijl zij er alles aan moeten doen om Caul te stoppen. De verwoestingen van Devil's Acre is een goed eind van een serie, een serie die aan iedereen tussen de 14 en 17 jaar aan te raden is.

Het meest bijzondere aan het verhaal zelf, wat geldt voor alle boeken in deze serie, is toch de verschillende karakters. Al zes boeken lang hebben de lezers mogen genieten van deze bijzondere kinderen, waardoor je zeker van ze bent gaan houden! Jacob is ook in dit deel weer een prettig hoofdpersonage om te volgen. Samen maken ze veel mee en het boek zit vol actie en avontuur. Dat maakt dit boek een echte pageturner, waardoor je het als lezer vrijwel niet weg kan leggen. Je kan wel zeggen dat dit boek onvoorspelbaar eindigt, omdat je tegen zoveel plottwists aanloopt gedurende het lezen van dit verhaal. Desalniettemin voelt dit boek wel als een goed einde van deze serie. Als je klaar bent met lezen, zal je met een glimlach dit boek neerleggen en in je hoofd zeg je Jacob en zijn vrienden vaarwel.

Er vinden veel spannende en soms gruwelijke gebeurtenissen plaatst, maar toch voelt dit boek perfect aan voor de wat jongere Young Adult lezers over ons – vanaf een jaar of 14. Dat komt niet alleen doordat we allemaal kinderen volgen, maar ook doordat er gebruik wordt gemaakt van een simplistische schrijfstijl. Hierdoor voelt het boek toch wel wat kinderachtig aan. Er zit, naast het verhaal en de plottwists, niet gek veel diepgang in dit boek. En dat is ook niet erg, want dat is waarschijnlijk helemaal niet reden waarom Ransom Riggs deze boeken heeft geschreven! Want al met al is het Ransom Riggs wel gelukt om met een gangbare, simpele schrijfstijl de lezer te blijven boeien gedurende het hele boek.

Natuurlijk is De verwoestingen van Devil's Acre wederom prachtig vormgegeven. Niet alleen de cover en schutbladen zijn prachtig opgemaakt, het boek staat weer vol met fantastische (en soms wat merkwaardige) foto's. Deze foto's sluiten perfect bij het verhaal aan, zo goed dat je Ransom Riggs erdoor gaat bewonderen. Want, waar heeft hij al deze foto's gevonden? En hoe is het hem toch gelukt om hier een super spannend verhaal omheen te schrijven? Door deze foto's is deze Young Adult serie toch echt uniek gemaakt. Je krijgt als lezer een nog beter beeld bij deze bijzondere wereld, een wereld waar je het liefst een kijkje in wilt gaan nemen. Want alhoewel het allemaal niet echt is, dat weten we zelf allemaal ook wel, ga je je daar soms toch aan twijfelen door de mooie fotografie in dit boek.

De verwoestingen van Devil's Acre is een spannend en waardig slotstuk van De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine-serie. Deze serie heeft lang gedraaid, ongeveer 11 jaar geleden (in 2011) kwam het eerste deel uit. Het is nu tijd om Jacob en zijn familie gedag te zeggen.

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine - De verwoestingen van Devil's Acre

1  2  3  4  5

Jacob en Noor zijn terug waar hun avontuur begon: het huis van opa Portman. Vandaar moeten ze op zoek naar mevrouw Peregrine en de andere bijzondere kinderen. En snel, want Cauls dreiging groeit. Herrezen uit de Bibliotheek der Zielen zijn hij en zijn leger sterker dan ooit. Jacob en zijn vrienden komen oog in oog te staan met de dodelijkste vijanden en de gevaarlijkste lussen uit de geschiedenis, in de finale strijd tegen het kwaad. Het spectaculaire slot van de fenomenale reeks. Een waanzinnig en bijzonder avontuur voor young adults.