Bestemming Parijs - Mirjam Mieserius RECENSIE

Recensie: Bestemming Parijs - Mirjam Mieserius

Chloe, Lizzy en Sofia hebben elkaar nog nooit ontmoet, toch hebben ze één ding gemeen. Allemaal hebben ze op een bepaald punt in hun leven als bestemming Parijs gekozen. En ondanks alle verschillen in hun levens is dat voldoende voor het begin van een mooie vriendschap.

In Bestemming Parijs volg je de verhalen van Chloe, Lizzy en Sofia in eerste instantie apart, naarmate het verhaal vordert, raken hun levens elkaar eerst vluchtig en toevallig en later met z’n drieën en gerichter. Deze combinatie, en de manier waarop Mirjam Mieserius dit in het verhaal heeft gegoten, maakt dat het heel natuurlijk en passend is. In het begin heb je zo ook de tijd om Chloe, Sofia en Lizzy en hun verhaal apart te leren kennen voordat ze samenkomen. Dit houdt het overzichtelijk, wat soms lastig kan zijn met drie verhaallijnen. Door voor drie verhaallijnen en dus ook drie personages te kiezen, zal je je als lezer snel met iemand, of een beetje met alle drie, kunnen identificeren. De personages liggen qua karakter ver genoeg uit elkaar om dit te doen, maar ze liggen ook dicht genoeg bij elkaar om vriendinnen te kunnen worden. Dit is een lastige balans die Mirjam Mieserius goed heeft weten te behouden.

De schrijfstijl van Mirjam Mieserius is prettig en leest lekker weg. Het kost geen moeite om in het verhaal te komen en vanaf de aankomst van Chloe op Gare du Nord ben je als lezer ook in Parijs gearriveerd. En wil je er eigenlijk ook niet meer weg. Door haar toegankelijke schrijfstijl is het bijna onmogelijk om Bestemming Parijs weg te leggen. Steeds weer wil je weten wat er verder gaat gebeuren en wil je soms tegen Sofia, Lizzy en Chloe schreeuwen dat ze niet de verkeerde keuze moeten maken en beter voor zichzelf moeten opkomen. Naar het einde toe gaan ze dat ook wel meer doen, wat een hoop frustratie en irritatie scheelt voor de lezer. Bestemming Parijs blijft tot aan het einde toe spannend. Doordat er nog een deel 2 en deel 3 aankomen is er een semi-open einde waardoor je nieuwsgierig bent naar de volgende delen. Wel is het verhaal voldoende afgerond om op een prettige manier te eindigen.

Bestemming Parijs laat je met Lizzy, Sofia en Chloe meewandelen door Parijs en laat je dagdromen over een citytrip naar deze stad van de liefde. Mirjam Mieserius heeft met Bestemming Parijs een heerlijke wegdroomfeelgood geschreven die voor een beetje vakantie in je hoofd weet te zorgen.

Bestemming Parijs

1  2  3  4  5

Drie jonge vrouwen gaan op zoek naar wie ze echt zijn in Parijs, de stad van de liefde. In Bestemming Parijs van Mirjam Mieserius komt voor de 31-jarige boekenwurm Chloe een langgekoesterde droom uit. Ze vertrekt in haar eentje naar Parijs, zonder haar verloofde Peter, om in de voetsporen te treden van haar geliefde schrijver Hemingway. Haar zorgvuldig uitgestippelde reis valt in duigen als ze de Franse schrijver en bouquiniste Guillaume ontmoet en hij haar zijn wereld laat zien. Maar dan staat Peter voor haar neus met een verrassing en komt Chloe voor een moeilijke keuze te staan… Gelukkig krijgt ze onvoorwaardelijke steun van haar nieuwverworven vriendinnen. Sofia, een New Yorkse met een liefde voor bakken, runt een delicatessenwinkel in Montmartre, maar worstelt met haar verleden waardoor het heden op losse schroeven komt te staan; en de bloedmooie Lizzy, die San Francisco achter zich heeft gelaten om in Parijs een wereldberoemde muze te worden, wat nog niet zo gemakkelijk blijkt. Met Parijs als decor beginnen de vrouwen aan hun zoektocht naar liefde, vriendschap en durven zijn wie je werkelijk bent.