Zonlicht op Crystal Sands - Holly Martin RECENSIE

Recensie: Zonlicht op Crystal Sands - Holly Martin

Wie Holly Martin zegt, weet dat hij gebeiteld zit voor enkele fijne feelgoodleesuren. In Zonlicht op Crystal Sands is dat niet anders. In deel 4 van De zussen van Jewel Island neemt de auteur ons opnieuw mee naar Sapphire Bay Hotel. Dit keer staan de zussen Philips niet centraal, maar wel een nieuwe werknemer, Lyra, die op een hilarische manier haar entree maakt op het eiland. Het levert haar niet alleen wat schaamrood op de wangen op, maar ook een interessante kennismaking met een knappe man, Nix. Hoewel ze hem lijkt te herkennen, kan ze niet meteen vertellen waar en wanneer ze hem heeft ontmoet. Dat hoeft ook niet, want ze wordt veel te sterk in beslag genomen door zijn charmante verschijning. Ze eindigen samen in bed, maar groot is de teleurstelling wanneer de man de volgende dag verdwenen is. Heeft ze zich dan weer in de luren laten leggen? Gelukkig kan ze zich in de nabije toekomst focussen op haar job als hotelmanager en zijn Aria, Clover en Skye er om de nodige werkafleiding te bezorgen. Al is die niet bepaald wat ze had verwacht.

Wat is het fijn om opnieuw naar Jewel Island te mogen terugkeren. In de vorige delen stond telkens een van de zussen Philips centraal, maar het was even afwachten wie de hoofdrol in Zonlicht op Crystal Sands op zich mocht opnemen. Een nieuw personage, dus. Het terugkeren naar een hartverwarmende setting die steeds met nieuwe personages wordt uitgebreid, is een formule die wel door meerdere feelgoodauteurs wordt toegepast en ook Holly Martin heeft met succes voor deze strategie geopteerd. Op die manier houdt ze haar lezers immers nog op de hoogte van hoe het de zussen Philips verder is vergaan, maar levert ze geen flauw doorslagje van hoe het zoveel jaren later met het drietal gesteld is.

De boeken van Holly Martin kenmerken zich steevast door prettig beschreven personages en dat is ook in Zonlicht op Crystal Sands het geval. Lyra komt over als een sympathieke en sterke vrouw die klaar is voor een nieuwe toekomst. Net zoals de zussen maakt ze een proces door om uiteindelijk een betere vorm van zichzelf te worden. Uiteraard speelt ook de liefde een grote rol, hoewel Lyra natuurlijk eerst moet bekomen van wat er haar tijdens het begin van haar verblijf is overkomen.

Holly Martin heeft een heerlijke schrijfstijl. Het tempo in haar boeken ligt hoog en je vliegt zowaar door het verhaal heen. Ze aarzelt niet om ook serieuzere onderwerpen aan te raken, maar ze verpakt die in een goed verteerbaar kader zodat haar verhalen steevast luchtig en aangenaam om te lezen zijn.

Wie op zoek is naar de ideale ontspanning, kan zich met een gerust hart wenden tot Zonlicht op Crystal Sands. Holly Martin schreef met Lyra in de hoofdrol een vlot verhaal waarin de liefde en de zoektocht naar jezelf centraal staan. Het geheel blijft luchtig van toon en laat de lezer eenvoudig wegdromen van het idyllische Jewel Island. Hoewel het boek perfect als standalone kan functioneren, heeft het ook een meerwaarde om eerst de voorgaande boeken van De zussen van Jewel Island te lezen.

Zussen van Jewel Island 4 - Zonlicht op Crystal Sands

1  2  3  4  5

Lyra, de hoofdpersoon in 'Zonlicht op Crystal Sands', droomt al haar hele leven van Jewel Island, en nu komt haar droom uit: ze vindt haar eigen cottage en een nieuwe baan. Tijdens een fietstochtje over het eiland valt ze van haar fiets aan de voeten van de knappe Nix, die haar direct te hulp schiet. Ze kent hem niet, toch komt zijn gezicht haar bekend voor. Ze brengen een heerlijke dag en nacht met elkaar door, maar de volgende ochtend is Nix plotseling spoorloos verdwenen. Lyra doet haar uiterste best om hem te vergeten, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn...