Oostende is niet ver meer - Katrien van Hecke RECENSIE

Recensie: Oostende is niet ver meer - Katrien van Hecke

Oostende, 1728. Joannes gaat als scheepsjongen op mee een schip van de Oostendse Compagnie naar Bengalen. Hij hoopt tijdens deze reis de zilverschat te vinden. Zijn vriendin Nel gaat hem missen, bij haar gaat het thuis niet goed. Nel vindt gelukkig afleiding bij het meisje op wie ze past, de achtjarige Isabella. Zien Nel en Joannes elkaar nog terug?

Je merkt meteen dat Katrien van Hecke weet waar ze over schrijft en dat ze veel onderzoek heeft gedaan naar de achtergrond van het verhaal. Het idee voor Oostende is niet ver meer, ontstond tijdens onderzoekswerk voor haar vorige roman Soldaat Marie.

Oostende is niet ver meer begint met een proloog, die zich afspeelt in juni 1729, waarin Joannes op de Indische Oceaan is. Wanneer je vervolgens begint met het eerste hoofdstuk, ga je even terug in de tijd. Je maakt kennis met Joannes en Nel, twee vrienden. Er komen al snel veel andere personages voor in het verhaal; het gezin waar Nel oppast, maar ook verschillende historische personages. Over deze personages kun je achterin het boek meer achtergrond informatie vinden. Door alle verschillende personen die in het boek voorkomen, duurt het even voor je goed in het verhaal zit.

Oostende is niet ver meer is een historisch verhaal, over een scheepvaartbedrijf dat in de achttiende eeuw handel dreef met Bengalen en China. Echter is het niet alleen een historisch verhaal, er komen ook andere (zwaardere) thema's aan bod, waaronder seksueel misbruik, racisme en slavenhandel. Katrien van Hecke heeft dit op een mooie manier verweven in het verhaal. De vriendschap tussen Joannes en Nel komt op een mooie manier naar voren, evenals de hechte band tussen Nel en Isabella. Tijdens het lezen begrijp je sommige keuzes van Nel niet altijd, aan het einde van het verhaal vallen dingen beter op hun plek. Dit komt misschien ook doordat je soms sprongen maakt in de tijd. Tijdens het lezen is dit niet altijd duidelijk, omdat het bijvoorbeeld niet aan het begin van het hoofdstuk staat aangegeven.

Oostende is niet ver meer is een spannend, historisch, waarin diverse thema's op een mooie manier aan bod komen. Een boek wat zeker verfilmd zou kunnen worden!

• The Woman King trailer is uit!

• Deze films en series worden in oktober van Netflix verwijderd