Over liefde - Anna Brüggemann RECENSIE

Recensie: Over liefde - Anna Brüggemann

Thomas en Eva zijn acht jaar samen. De laatste tijd hadden ze een lange-afstandsrelatie doordat Eva een tijdje in het buitenland heeft gewerkt. Nu ze weer samenwonen wil Eva eigenlijk graag een gezin starten, maar Thomas twijfelt of hij daar wel klaar voor is en algauw beginnen de twee aan elkaar te twijfelen.

Over liefde van Anna Brüggemann gaat over een relatie en een break-up. Het boek is opgedeeld tussen de dagen voordat Thomas en Eva uit elkaar gaan en de tijd nadat ze uit elkaar zijn gegaan. Boven de hoofdstukken staat dan ook ‘’nog … dagen’’ of ‘’… dagen erna’’. Hierdoor lees je als lezer hoe de situatie steeds gecompliceerder wordt, wetende dat het niet lang meer duurt tot de hoofdpersonen uit elkaar gaan.

Beide hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt. Thomas is bang om mensen teleur te stellen, onzeker, gespannen en voelt weinig. Je merkt hoe hij in de knoop zit met zichzelf en hoe dat zijn acties en zijn relatie beïnvloed. Daardoor kan je je in hem inleven. Maar dat wil niet zeggen dat hij geen fouten maakt. Hij maakt er genoeg en als lezer zal je dan ook niet al zijn keuzes snappen. Dit maakt wel dat hij menselijk overkomt. En ook Eva is realistisch beschreven. Ze is onzeker, soms boos en heeft een slecht zelfbeeld. Ze wil Thomas niet kwijtraken en wanneer dat dan toch gebeurt, heeft ze het er erg moeilijk mee.

Als lezer volg je de worstelingen en gedachtegang van het tweetal van dichtbij. Dat zorgt ervoor dat je met ze meeleeft, maar ook dat je objectief kan kijken naar waar de communicatie tussen de twee spaak loopt. Bijvoorbeeld wanneer de één dingen voor de ander invult zonder te checken of het wel klopt. Dat is een knap staaltje schrijfwerk van Anna Brüggemann.
Bovendien leest Over liefde vlot door de schrijfstijl en de opdeling van het boek, met veel korte stukjes, ondanks het toch best zware onderwerp.

Het plot vertelt je niet hoe het verder gaat met de hoofdpersonages, maar wel hoe hun relatie uiteindelijk afloopt. Echt een open einde is het dus niet, want de relatie tussen Thomas en Eva is het hoofdonderwerp en die verhaallijn wordt goed afgesloten.

Al met al is Over liefde van Anne Brüggemann een knap geschreven verhaal dat de lezer meeneemt in een relatie en laat zien hoe deze uiteindelijk stuk loopt. Daarbij zijn de personages goed geschreven, waardoor je je als lezer in hen in kan leven, maar ook objectief kan blijven kijken. Ik geef Over liefde daarom 4 hartjes.

Recensie: Over liefde - Anna Brüggemann

Over liefde

1  2  3  4  5

Thomas en Eva zijn beiden begin dertig, al acht jaar samen. Eva heeft een tijdje in het buitenland gewerkt. Wat gaan de twee doen nu zij weer terugkomt? Trouwen, gezin stichten – zou best kunnen eigenlijk. Thomas weet het ineens niet meer zeker. Hij weet wel dat Eva niet alleen ontzettend leuk is maar ook heel erg slim en lief. Is het wel zo erg dat er minder seksuele aantrekkingskracht tussen hen is? Eva kan het gedrag van Thomas niet peilen en probeert op alle mogelijke manieren de relatie te redden. Thomas geeft het ook niet op – zo komen de twee in een rare spiraal terecht die uiteindelijk naar het einde van hun liefde leidt.

In eenendertig hoofdstukken en eenendertig dagen wordt op trefzekere en droefgeestige wijze een liefdesrelatie ontrafeld.