Koraalrif - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Koraalrif - Suzanne Vermeer

Nadat Frances de afscheidsbrief van Lucy, de voormalig secretarieel werkneemster van Jim Baker, heeft voorgelezen kijken Theo, Paula en Stewart elkaar veelbetekenend aan: dit klopt niet, was het dan geen zelfmoord? Frances besluit dat ze gerechtigheid wil voor Lucy en Jims naam wil zuiveren. Ook het geweten van Paula speelt haar parten: ze moet Stewart en Frances helpen na alles wat ze heeft gedaan. Hun onderzoek brengt ze naar Mexico, maar wel met gevaar voor eigen leven. Zal het Paula en Stewart lukken om de waarheid boven tafel te krijgen?

Koraalrif is het aangekondigde vervolg op de cliffhanger van Roadtrip. Deze dunne, zomerse thriller van Suzanne Vermeer is opnieuw alles wat je ervan mag verwachten: een vlot verhaal, actueel en met het aandoen van alle zonnige oorden waan je je als lezer even aan de andere kant van de oceaan. Toch is Koraalrif behalve de personages een heel ander boek dan Roadtrip. Hoewel Paula nog steeds een personage met een lastig karakter is, heeft Suzanne Vermeer haar in Koraalrif toch beter weg weten te zetten. Als lezer krijg je zelfs sympathie voor haar. Toch blijft het mij verbazen hoe makkelijk ze haar huwelijk en gezinsleven aan de kant zet voor dit nieuwe avontuur, nadat daar in Roadtrip zo erg de focus op heeft gelegen.

Dat is niet het enige verschil tussen de twee boeken. Opmerkelijk is dat de overgang tussen de twee delen ook niet helemaal synchroon loopt. Waar Roadtrip eindigde met een opdracht vanuit Frances, blijkt dit in het eerste hoofdstuk van Koraalrif toch wat genuanceerder te liggen. Toch mag dit de pret absoluut niet drukken, want Koraalrif is heerlijk vermaak.

In vergelijking met Roadtrip wordt er in Koraalrif minder actief op actualiteiten aangestuurd. Toch merk je aan de opmerkingen die hier en daar worden gegeven wel dat het verhaal in het "nu" is. Dit zorgt opnieuw voor veel herkenning voor de lezer en maakt het verhaal erg toegankelijk. Ook valt op dat Suzanne Vermeer in Koraalrif bijna overdreven veel gebruik maakt van gezegdes (niet voor de poes, wee mijn gebeente, orde op zaken stellen etc.). Het veelvuldige gebruik lijkt niet helemaal aan te sluiten bij de vlotte schrijfstijl die zo kenmerkend is voor Suzanne Vermeer. Het verhaal zelf is tijdloos. Het is niet zo uniek als Roadtrip, maar daardoor zeker niet minder leuk. Het einde is voorspelbaar, maar op de goede manier en de goed gekozen titel maakt het verhaal echt af. Hoewel het verhaal gemakkelijk te volgen is, is het niet aan te raden om het boek als stand-alone te lezen vanwege de vele verwijzingen naar Roadtrip

Al met al is Koraalrif een leuke aanvulling aan de boekenkast en een hele verbetering ten opzichte van het eerste deel. Het is opnieuw een heel toegankelijk verhaal dat de lezer aanspreekt. Doordat het karakter van Paula iets is verzacht, wordt het als lezer makkelijker om sympathie voor haar op te brengen. Dit zorgt ervoor dat je het verhaal met veel plezier leest. De zonnige omgeving maakt het verhaal helemaal af, waardoor Koraalrif de ultieme zomerse 'ont-spanning' is.

Recensie: Koraalrif - Suzanne Vermeer

Koraalrif

1  2  3  4  5

Het avontuur van Roadtrip gaat verder.

Paula Visser wordt door de weduwe van haar kennis Jim om hulp gevraagd. Zeven jaar geleden werd Jim in verband gebracht met de verdachte dood van zijn assistent Lucy. Om Jims naam te zuiveren moet Paula er tijdens haar reis door Amerika samen met privédetective Stewart achter komen wat er met Lucy is gebeurd.
    Terwijl Paula en Stewart het leven van een vrouw die zo onzichtbaar mogelijk door het leven ging proberen te ontrafelen, worden zij met harde hand tegengewerkt. Wanneer hun zoektocht hen van L.A. naar Mexico leidt, komt een noodlottige confrontatie steeds dichterbij…