Blanco - Darline Degheldere RECENSIE

Recensie: Blanco - Darline Degheldere

Blanco, geschreven door Darline Degheldere, gaat over Amanda die recent ontwaakt is uit een coma en 25 jaar van haar leven niet meer kan herinneren. Met de hulp van de mensen om haar heen probeert ze haar geheugen weer terug te krijgen, wat uiteindelijk lukt. Maar dan gebeurt er iets onverwachts waarvan Amanda weet dat het met haar verleden te maken heeft. Dankzij haar schuldgevoel gaat Amanda zelf op stap om te zorgen dat de problemen opgelost worden.

Blanco valt in het genre van psychologische thriller. In dit genre strijden personages vaak met zichzelf en moeten ze vaak op onderzoek uit naar zichzelf. Bij Blanco zie je dit direct terug in het feit dat Amanda haar geheugen kwijt is. Ze moet letterlijk op zoek gaan naar wie zij zelf is omdat ze niets meer van de afgelopen 25 jaar van haar leven weet. Ook is er het verrassende element aan het einde van het verhaal verwerkt zoals we vaak tegenkomen bij thrillers. Het verhaal is niet bloedstollend van begin tot eind. De spanning is redelijk continue aanwezig in het verhaal, maar ook een beetje op de achtergrond. Blanco is met momenten redelijk spannend en richting het einde wordt het daadwerkelijk even spannend. Daarnaast weet Darline Degheldere het verhaal op zo een manier te schrijven dat het ondanks dat het niet superspannend is, wel lekker vlot wegleest.

Darline heeft het verhaal geschreven vanuit het perspectief van Amanda. Dit helpt heel erg om het gevoel van haar zoektocht en de bijbehorende ontdekkingen over te brengen op de lezer. Je voelt je net zo vreemd als Amanda bij de wazige mensen om haar heen die geheimen voor haar lijken te hebben. Ook de puzzelstukken van de zoektocht vallen hierdoor tegelijkertijd bij Amanda en de lezer op de plek.

We leren veel over het hoofdpersonage Amanda, zoals zij ook veel over zichzelf leert. Hierdoor maakt zij een redelijke ontwikkeling door in het verhaal. Zij is zich door het verhaal heen ook heel erg bewust van de veranderingen in haar karakter, mede dankzij reflectie met andere personages. Door het gebruik van dit perspectief heb je als lezer een bril op alsof je Amanda zelf bent. Hierdoor leren we van de andere personages in het verhaal alleen de dingen zoals Amanda ze ervaart. De overige personages blijven hierdoor dan ook redelijk op de achtergrond.

Blanco is een leuk boek om tussendoor te lezen, maar is niet zo super spannend als sommige andere thrillers. Het genre psychologische thriller komt sterk naar voren en het verhaal leest vlot weg. Om deze redenen krijgt het verhaal vier hartjes.

Recensie: Blanco - Darline Degheldere

Blanco

1  2  3  4  5

Wanneer Amanda uit een coma ontwaakt heeft ze geen flauw idee wat haar is overkomen. Ze is het grootste deel van haar geheugen kwijt en weet niet wat er zich de laatste vijfentwintig jaren van haar leven heeft afgespeeld. De medische staf krijgt gelijk wanneer ze beweren dat prikkels en triggers kunnen leiden tot opduikende herinneringen.

Ze slaagt er stilaan in haar verleden te reconstrueren. Tijdens dat proces ontvangt ze vreemde boodschappen. De betekenis dringt tot haar door op het moment dat het bijna te laat. Ze wilt voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt en neemt het heft in eigen handen.