De voorlezer van de sultan - Inez van Loon RECENSIE

Recensie: De voorlezer van de sultan - Inez van Loon

Lilit, een zevenjarig Armeens meisje, komt uit een familie van schaapherders. Ze woont op de Anatolische hoogvlakte. Op een dag wordt ze meegenomen en opgesloten door een slavenhandelaar. Daar ontmoet ze Bilal, een jongen uit de Afrikaanse woestijn. Samen komen ze terecht in de harem van de sultan. De sultan woont in grote weelde in zijn paleis. Lilit en Bilal voelen zich in het paleis opgesloten als vogeltjes in een gouden kooi. De harem is bovendien een mysterieus web van intriges en jaloezie is alom vertegenwoordigd. Zullen Lilit en Bilal tussen de paleismuren opgesloten blijven?

Inez van Loon, de auteur van De voorlezer van de sultan heeft een sprankelende schrijfstijl. Ze gebruikt zorgvuldig opgebouwde zinnen met weloverwogen woorden die zorgen voor een krachtig verhaal. Haar schrijfstijl is erg beschrijvend en haar rijke taal wordt gebruikt om een levendig beeld te presenteren.

Als lezer maak je in De voorlezer van de sultan kennis met Lilit en haar Armeense familie. Haar mama is net bevallen van haar zusje en de bevalling heeft haar enorm uitgeput. Omdat haar mama te ziek is, dient Lilit de kruidenvrouw te halen. Wat onderweg gebeurt, zal haar leven compleet veranderen... Van Loon weet je meteen te boeien vanaf de start van het verhaal en zorgt voor een spannend maar tegelijkertijd ontroerend avontuur.

Lilit, het hoofdpersonage, komt in De voorlezer van de sultan van de ene op de andere dag in een totaal andere wereld terecht. De harem van de sultan is haar nieuwe verblijf. Daar maakt ze kennis met allerlei andere gebruiken en rituelen en dient ze zich steevast aan de strenge regels te houden. We zijn eveneens getuige van haar grote verdriet om gedwongen afstand te moeten nemen van alles en iedereen die haar lief is. Maar wat ze haar niet kunnen afnemen, zijn haar gedachten. De vriendschap die ze met Bilal opbouwt, is het lichtpuntje in haar leven.

De gebeurtenissen in De voorlezer van de sultan raken je als lezer. Je maakt kennis met allerlei gebruiken, rituelen en je komt vanzelf terecht in andere culturen, die Van Loon prachtig weet te beschrijven en weer te geven. Ze deed heel wat opzoekwerk om een nauwkeurig beeld te kunnen schetsen over de Ottomaanse harem en De voorlezer van de sultan is gedeeltelijk gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het paleis van de sultan is gesitueerd in Constantinopel (het tegenwoordige Istanbul) waar de Ottomaanse tradities nauwkeurig nageleefd worden.

Van Loon gebruikt heel wat specifieke woordenschat zoals 'de valide sultan', 'een eunuch', 'een kangal' ... en deze schuingedrukte woorden en begrippen worden zeer duidelijk uitgelegd in de begrippenlijst achterin het boek. Als lezer waan je jezelf op reis, alsof je toeschouwer bent in het Ottomaanse Rijk en in 1902 terecht bent gekomen. Wat deze historische jeugdroman zo boeiend maakt, zijn de fascinerende beschrijvingen die via een krachtig verhaal neergezet worden door Inez van Loon maar tevens het verlangen naar vrijheid en de onvoorwaardelijke vriendschap tussen Lilit en Bilal.

De boeiende achtergrond en het intrigerende leven van Lilit zorgen ervoor, samen met de nodige spanning en ontroering, dat je meegezogen wordt in het indrukwekkende verhaal. Inez van Loon creëert met De voorlezer van de sultan een betoverende en originele jeugdroman die vlot gelezen zal worden door kinderen vanaf 11 jaar, maar eveneens door volwassenen enthousiast onthaald zal worden. Kortom...een must-read!

De voorlezer van de sultan

1  2  3  4  5

Historisch, verbeeldingsrijk én emotioneel: de ideale manier om deze (niet zo) verre geschiedenis te leren kennen.

Constantinopel (het tegenwoordige Istanbul), 1902. De sultan woont in grote weelde op zijn paleis, waar het leven nog geheel volgens de oude tradities verloopt. Lilit, een meisje van de Anatolische hoogvlakte en Bilal, een jongen uit de Afrikaanse woestijn komen samen in zijn harem terecht. Ze worden beste vrienden. De harem is een gouden kooi en een web van intriges. Iedereen dingt naar de gunst van de sultan, behalve Lilit. Ze droomt van de wind door haar haren en de zon op haar gezicht … Blijven Lilit en Bilal de rest van hun leven opgesloten tussen de paleismuren? Een spannend en ontroerend verhaal over vrijheid en vriendschap dat zich afspeelt aan het einde van het Ottomaanse Rijk. Voor lezers vanaf 11 jaar.