Xiringuito - Edwin Winkels RECENSIE

Recensie: Xiringuito - Edwin Winkels

Het Barcelona van na de Olympische Spelen (1992) is niet meer de Catalaanse stad van ervoor. Edwin Winkels (1962) haakt er op in met zijn boek over de visserswijk van Barcelona waar de Xiringuito’s (eettentjes) zich met hart en ziel verweren tegen sloop om op hun plek een in het oog springende boulevard te realiseren.

De roman Xiringuito maakt je deelgenoot van een meeslepend gevecht tegen de overheid en van hetgeen dat in één van de sterk betrokken families teweeg brengt. Winkels wisselt de hoofdstukken over Pepe, Montse en hun drie kinderen af met datgene wat de stad zelf ervaart. Een ijzersterke personificatie, die je veel bijbrengt over een stad die eeuwen lang met de rug naar de zee gekeerd stond, maar deze omwille van de Spelen naar zich toe trok.

De spanningen worden hoog opgevoerd, zowel intern als extern. Vader Pepe heeft zijn roots buiten de regio, is een supporter van Real Madrid. Het heeft Montse veel van zichzelf gekost om de verwensingen van haar familie in de visserswijk te overwinnen. En hij met zijn hang naar de tijd van Franco en macho gedrag moet flink wat inleveren om zich in zijn nieuwe omgeving staande te houden.

Winkels voert in de drie kinderen sterk uiteenlopende karakters op met aanhoudende botsingen als gevolg. Een zoon aan de drugs, een slaafs volgende dochter die alles opkropt waarbij imploderen onvermijdelijk is en een tweede dochter die zichzelf sterk ontwikkelt en de genegenheid van de bezittende klasse voor zich wint. Dat voert de dramatiek op in de vraag waar ze in het liefdesleven staat.

De veranderingen in Barcelona spitsen zich toe op de metamorfose van het hoog gelegen Montjuïc. Voor alles toch de hang naar verzelfstandiging van de Catalanen die toen nog niet Poetsdemond (verbastering naam door de minderheid van Nederlanders die tot zijn verklaarde tegenstanders behoren) als hun voortrekker hadden.

Boeiende karaktertekeningen, die je links of rechts van het spectrum niet koud kunnen laten. De veranderingen in het Barcelona van de Spelen voltrekken zich in razendsnel tempo waarbij de zuidelijke hartstocht zich doet gelden. Vijf hoofdstukken en vijf data: van februari, juni, juli, augustus tot oktober 1991 hopen de spanningen zich op. Zowel nationaal als in het gezin van Pepe en Montse. Victorie en dramatiek eisen beurtelings de aandacht op en geven de lezenswaardigheid een boost. Winkels steekt zijn passie voor sport niet onder stoelen of banken; vlecht ze in en fleurt er het verhaal mee op. De scheuten humor hebben hetzelfde effect.

Herkenbaar voor degenen die de bewuste Spelen hebben meegemaakt: de resultaten eerst in het Catalaans en daarna pas in het Spaans. Misstaat niet op het prioriteitenlijstje voor de vakantiekoffer.

Recensie: Xiringuito - Edwin Winkels

Xiringuito

1  2  3  4  5

Barcelona, 1991. De stad maakt zich op voor de Olympische Spelen. Een gebeurtenis die de metropool voorgoed zal veranderen en op de toeristische wereldkaart zal zetten. Maar de inwoners weten dat nog niet terwijl zij al jarenlang zuchten onder de grondige renovatie. Tot de slachtoffers van de modernisering behoren de twintig xiringuito's van Barceloneta. De populaire eettentjes aan het strand van de oude, smoezelige visserswijk worden opgeofferd voor een nieuwe boulevard. Zo ook Cal Pepe, al vijftig jaar in handen van dezelfde familie, waar de dreiging van de sloophamers tot grote onzekerheid en spanningen leidt binnen het gezin van de eigenaren Pepe en Montse.

Xiringuito is een zeldzaam onderhoudende familieroman tegen de achtergrond van een toen nog weinig populaire stad die onherkenbaar zal zijn voor de mensen die haar pas na 1992 hebben ontdekt.