Waarom vogels - Edzard Mik RECENSIE

Recensie: Waarom vogels - Edzard Mik

In Waarom vogels speelt relatie een grote rol, maar niet zoals je hem gewend bent. De relatie tussen twee beste vriendinnen, de relatie tussen een man en zijn afwezige, maar bekende vader en als laatste de liefde voor vogels. Waarom sterven vogels uit en waarom maken zo weinig mensen zich daar druk om? Dat is een wederkerend thema in Waarom vogels.

Wanneer Katja's beste vriendin Emmy naar een straatoperavoorstelling van haar komt kijken, is Katja verbaasd. Emmy houdt niet van opera en is in al die jaren pas één keer komen kijken, er moet iets aan de hand zijn. Na de voorstelling spreken ze elkaar en wordt duidelijk dat Katja moet helpen bij het tellen van de vogels bij de Plas van Wely. Hopelijk komen ze hier beschermde vogels tegen, waardoor het stukje natuur niet veranderd kan worden in een bouwplaats. Tijdens het tellen van de vogels leert Katja Tido kennen. De zoon van een belangrijke schrijver en tevens een man die met vogels kan praten volgens Emmy. Samen gaan ze hun best doen het stuk natuur te redden, maar dit draait uiteindelijk uit op het redden van de vriendschap.

Edzard Mik weet in Waarom vogels zijn personages goed neer te zetten. Gedurende het boek worden steeds meer karaktereigenschappen van de personages zichtbaar en wordt duidelijk dat Emmy en Katja eigenlijk tegenpolen van elkaar zijn. Om ze hier in een paar woorden te beschrijven, zou ze te kort doen. Het zijn gelaagde personages die Edzard Mik mooi heeft uitgewerkt.

Verder gebeurt er weinig in Waarom vogels. Een dag wordt uitgebreid beschreven, gedachten worden uitgewerkt, de omgeving en natuur wordt beschreven en verschillende perspectieven worden toegelicht. Dit zorgt ervoor dat het verhaal zich lang uitrekt en er weinig vaart in zit. Op de flaptekst valt te lezen dat Emmy verdwaald raakt in een Spaans gebergte. Dit zorgt ervoor dat je door blijft lezen, omdat daar wellicht wel iets van spanning naar voren komt. Helaas wordt dit onderdeel pas in de laatste vijftig bladzijden beschreven en ook hier zit weinig vaart in.

Daarnaast kiest Edzard Mik ervoor om af en toe een passage te pakken uit het verleden. Dit zit dan lukraak in het verhaal en zorgt er eerder voor dat je in de war raakt dan dat het iets toevoegt aan het verhaal.

Een verhaal met veel beschrijvingen wat vooral bij natuurliefhebbers in de smaak zal vallen.

Recensie: Waarom vogels - Edzard Mik

Waarom vogels

Edzard Mik

14 maart 2022

ISBN 9789021462493
    Uitgever Querido

Querido

1  2  3  4  5

Vogels sterven uit, een beroemde schrijver gaat dood, Katja’s boezemvriendin raakt zoek in een Spaans gebergte en ook Katja zelf dreigt te verdwijnen. Toch klinken er in het riet stemmen, hún stemmen. Zijn ze er echt niet meer?
    waarom vogels is een prachtige, hypnotiserende roman, waarin alles om de liefde draait. De liefde van een man voor zijn vader, die hij amper heeft gekend. De liefde van een vrouw voor een man die in zijn eigen wereld gevangen lijkt te zitten. De liefde van de vertelster voor haar beste vriendin, een liefde waarvoor ze meer overheeft dan ze ooit had kunnen denken. En uiteindelijk de liefde voor vogels, die langzaam maar zeker uitsterven. Wie of wat raakt ons, waarmee verbinden we ons?