De Wisselaar - Maren Stoffels RECENSIE

Recensie: De Wisselaar - Maren Stoffels

In De Wisselaar ontdekt Anders dat hij een Wisselaar is: hij kan van leven wisselen met iemand anders. Hij krijgt al snel zijn eerste opdracht, maar is wisselen wel zo leuk als hij denkt? Als Wisselaar is er één hele belangrijke regel: je verteld niemand over je gave. Maar hoe moet Anders zijn nieuwe leven geheimhouden voor zijn tweelingbroer?

Wisselen is namelijk bij iedereen wel bekend. Met speciale wisselmunten kan je een wissel aanvragen op een moment dat jij het nodig hebt. Maar meer weten de inwoners van de stad waar Anders woont eigenlijk niet. Het is een mysterie en iedereen doet er nogal vaag over. Dat komt omdat niemand eigenlijk echt weet hoe wisselen werkt. Alleen de Wisselaars zelf. Anders wil dat ook maar al te graag weten. Op een dag komt hij Skag, een Wisselaar, tegen. Door een speciaal visitekaartje mag hij naar het wisselkantoor komen, waar hij door speciale trainingen, Wisselaar kan worden. Maar hij is niet de enige. Samen met Collin gaat hij de strijd aan. Wisselaar worden is iets wat hij zo graag zou willen. Maar Collin is een stuk sterker... Het wordt een spannend avontuur naar de zoektocht naar de nieuwe Wisselaar.

De Wisselaar van Maren Stoffels is een avontuurlijk verhaal dat je echt in een ruk uitleest. Nadat je kort wordt voorgesteld aan Anders, Thomas (zijn tweelingbroer) en vader, gaat het verhaal al snel van start met spannende gebeurtenissen. Daarnaast kom je er ook achter dat Anders dyslectisch is en zijn moeder niet meer bij hen woont omdat ze is weggegaan. Dit zijn twee onderliggende onderwerpen die meerdere malen terugkomen in het verhaal. Het is zo subtiel verwerkt, dat je haast niet in de gaten hebt dat het zo'n belangrijke onderwerpen zijn die aan bod komen, zeker voor kinderen.

Je leest De Wisselaar vanuit het perspectief van Anders, een sympathieke, dappere en ondernemende jongen. Je komt gedurende het verhaal te weten wat hij denkt en voelt en daardoor kun je je goed inleven in zijn personage. Er komen nog genoeg andere personages voorbij. De een heeft een wat grotere rol dan de ander, maar dat is perfect op elkaar afgestemd. Anders maakt een enorme groei door. Hij leert op tijd te komen, komt voor zichzelf op en durft eindelijk eens echt te zeggen wat hij denkt.

De schrijfstijl van Maren Stoffels is pakkend, vermakelijk, spannend, grappig, vlot en avontuurlijk. Daardoor lees je het verhaal in een ruk uit en is het op geen moment saai. Er gebeuren bijna elk hoofdstuk wel dingen waardoor het verhaal spannend blijft. Het leest makkelijk, zonder moeilijke woorden en op verschillende pagina's zijn mooie illustraties te vinden. Echt een toevoeging aan het verhaal, want je kunt alsnog je eigen fantasie laten spreken.

Kinderen vanaf 9 jaar kunnen dit verhaal prima zelf lezen. Het voorlezen van De Wisselaar is ook een aanrader. Zeker omdat er illustraties aan het verhaal zijn toegevoegd en de hoofdstukken niet heel lang zijn is dit prima te doen.

Kortom, een heerlijk avontuurlijk boek, met (een tikkeltje) fantasie. Maren Stoffels geeft aan het eind van het boek aan ze van Anders en wisselen nog geen genoeg heeft en er daardoor zeker nog meerdere delen van De Wisselaar komen. Iets om natuurlijk naar uit te kijken, zeker als je ook net zo snel deel 1 uitgelezen hebt. Ik geeft dit boek 5 hartjes

Recensie: De Wisselaar - Maren Stoffels

De Wisselaar

1  2  3  4  5

Anders ontdekt dat hij een Wisselaar is: hij kan van leven wisselen met iemand anders. Al snel krijgt hij zijn allereerste opdracht, maar is Wisselen wel zo leuk als het lijkt? Plotseling in een ander leven terechtkomen kan heel gevaarlijk zijn…
    Als Wisselaar is er één gouden regel waar je je aan moet houden: je vertelt niemand over je gave. Maar hoe moet Anders zijn nieuwe leven geheim houden voor zijn tweelingbroer?