Grote dromen - Sarah Lark RECENSIE

Recensie: Grote dromen - Sarah Lark

Het verhaal van Grote Dromen start in België in 1912. Het enige wat de jonge Nellie ooit heeft gewild is dierenarts worden. Maar helaas mogen vrouwen in die tijd nog niet studeren. Haar beste vriend Philipp moet op een dag de dierenartspraktijk van zijn vader overnemen, terwijl zijn grote liefde juist muziek is. Een verstandshuwelijk is gesloten; Nellie wordt zijn 'assistent' terwijl Philipp zijn grote droom na kan jagen. Wanneer hij na WOI de kans krijgt om daarvan zijn beroep te maken, verdwijnt hij uit het leven van Nellie. Nellie besluit naar Berlijn te vertrekken, waar ze de pas afgestudeerde dierenarts Maria ontmoet. Samen openen ze een praktijk, hoewel dat niet zonder slag of stoot gaat...

Wie al eerder een boek van haar las weet dat Sarah Lark garant staat voor meeslepende historische romans. Zo ook Grote Dromen. Waar veel van haar verhalen zich afspelen in Nieuw-Zeeland, speelt dit verhaal zich dichterbij huis af; namelijk in België en Duitsland. Dat maakt het voor lezers uit België en Nederland nog weer leuker.

De personages en hun karakters in Grote dromen zijn goed uitgewerkt; je hebt een goed beeld van de ambitieuze Nellie en de wat eigenaardige Maria. Wat daarin vooral heel mooi is, hoe zij het 'vreemde' karakter Maria precies zo omschrijft, zoals in die tijd (en wat we nu kennen als) autisme ook werd behandeld en ervaren door de maatschappij. Mooi hoe Sarah Lark daar in de epiloog ook nog uitgebreid bij stil staat.

Die correctheid van de tijdsgeest voert Sarah Lark eigenlijk het hele boek goed door. Van het niet mogen studeren als je vrouw ben, de gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog tot aan de opkomst van Hitler; de geschiedenis sluimert tegen de achtergrond van het verhaal van Nellie en Maria. En dat maakt dat de roman meer is dan alleen het levensverhaal van deze twee dappere vrouwen.

Juist vanwege die dappere vrouwen blijf je doorlezen. Hoe zij, ondanks tegenslagen, hun dromen blijven volgen, hoe ze samenwerken en elkaar ook ècht nodig hebben. Het verhaal is meeslepend en beeldend, zonder ergens langdradig te worden. Enige minpunt is dat het verhaal voor sommige passages echt de tijd neemt, terwijl andere stukken wat gehaast aanvoelen. Daar had meer balans is gemogen.

Kenmerkend voor de series van Sarah Lark is dat het boek weliswaar geen enorme cliffhanger bevat, maar je toch achterblijft met de gedachte 'wanneer komt het volgende deel uit, want ik wil weten hoe het verder gaat!'.

Grote dromen van Sarah Lark is een aanrader voor elke lezer die houdt van historische romans. Een meeslepende roman over twee sterke vrouwen die vasthouden aan hun dromen en tegenslagen met opgeheven hoofd tegemoet stappen.

Recensie: Grote dromen - Sarah Lark

Het nieuwe land 1 - Grote dromen

Sarah Lark

11 juli 2022

ISBN 9789026161230
    Uitgever De Fontein
    512 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

België, 1912. Vrouwen mogen niet studeren voor dierenarts, maar dat is het enige dat Nellie ooit gewild heeft. Daarom sluiten zij en haar jeugdvriend Philipp De Groot, die de dierenartspraktijk van haar vader zal overnemen, een verstandshuwelijk: Nellie kan zo aan de slag als ‘assistent’, en Philipp kan zich wijden aan zijn echte liefde: muziek. Wanneer Philipp na de oorlog de kans krijgt om van muziek zijn beroep te maken, verdwijnt hij plotseling uit Nellies leven. Met haar collega Maria reist Nellie dan naar Duitsland, om een dierenartspraktijk op te zetten in Berlijn. Maar het verleden en de liefde halen haar snel in, en een nog verdere bestemming wacht...