Nachtwerk - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Nachtwerk - Nora Roberts

Als je denkt aan een chicklit, denk je direct aan het lezen van een heerlijke roman op vakantie. Nachtwerk is absoluut zo'n roman, maar wel eentje vol spanning en sensatie die je geboeid houdt. Harry Booth is namelijk op jonge leeftijd begonnen met stelen om de rekeningen te betalen. Zijn moeder was ernstig ziek en hij zag geen andere uitweg. Hij merkte dat hij er snel beter in werd en begon steeds grotere en interessantere items te stelen.

Het boek begint dan tragisch en je leeft mee met het verlies van Booth, zijn innemende karakter zorgt ervoor dat je hecht aan het personage, zijn vrienden en familie en je begint te geloven dat (kunst)roof helemaal niet zo erg is. Na het overlijden van zijn moeder blijft hij doorgaan met stelen, zijn Nachtwerk. Hij wordt opgemerkt in de onderwereld en neemt een belangrijke klus aan van  Carter Laporte. Deze opdrachtgever wil dat hij voor hem blijft werken, maar Booth wilt dat niet. Hij vlucht en ontmoet Miranda. Ze worden verliefd, totdat Laporte hem weer vindt. Hij duikt onder en laat Miranda in de steek.

Roberts neemt je in Nachtwerk mee in de prille liefde en in het liefdes verdriet als hij weer op de vlucht moet slaan. Jaren later komen Miranda en Booth elkaar weer tegen in een klein dorpje. Hier blijven ze bij elkaar uit de buurt totdat het niet anders meer kan. Laporte vindt Booth weer en de spanning loopt weer op. Zullen Miranda en Booth ooit samen kunnen zijn?

Je verwacht naar mate je doorleest in Nachtwerk dat alles beter zal worden, maar dat blijft telkens maar de vraag. Het leest heerlijk door, doordat je afwisseling hebt in de verhaallijnen. Je wordt meegenomen in kunstroven, in de wereld van zijn familie en vrienden en in het alternatieve leven van Booth als leraar. Het lijkt een dikke pil van 472 pagina's, maar je vliegt er zo doorheen.

Nora Roberts is een schrijfster die je helemaal laat weg zwijmelen in een liefdesverhaal, maar het door de stevige verhaallijn er omheen ook spannend houdt. Je leeft mee met de hoofdpersoon en je blijft telkens hopen op een goede afloop voor Booth en Miranda. Neem Nachtwerk lekker mee op vakantie en geniet van deze spannende roman.

Recensie: Nachtwerk - Nora Roberts

Nachtwerk

1  2  3  4  5

Harry Booth begon met stelen toen hij pas negen was: zijn -moeder werd ziek en de rekeningen stapelden zich op. Toen zijn moeder de strijd tegen kanker verloor, ging hij door met zijn nachtelijke werk.

Harry reist door heel de Verenigde Staten, neemt telkens een nieuwe identiteit aan en is altijd op zijn hoede. Hij moet onopgemerkt blijven – en zich vooral niet binden. Wanneer hij Miranda Emerson ontmoet, stelt hij zich eindelijk open. Maar de krachtige band tussen hen moet verbroken worden want niet alle dieven houden zich aan Harry’s erecode. Sommigen willen behalve schilderijen en juwelen ook mensen bezitten.

Nadat Harry een lucratieve klus aanneemt van Carter Laporte, besluit Laporte dat hij Harry voorgoed aan hem wil binden. Laporte dwingt Harry het Baltimore Museum te beroven, waardoor hij Miranda moet verlaten en zonder uitleg verdwijnt. Hij weigert nog langer voor Laporte te werken – maar welke vermomming hij ook gebruikt, Laporte blijft hem achtervolgen. Om werkelijk vrij te zijn, zal hij Laporte moeten confronteren. Alleen dan zal Harry het geluk kunnen vinden met degene die hem meer waard is dan alles wat hij heeft gestolen.