De School van Goed en Kwaad - Soman Chainani RECENSIE

Recensie : De School van Goed en Kwaad - Soman Chainani

Elke vier jaar worden er 's nachts twee kinderen uit Gavaldon ontvoerd die naar de School van Goed en Kwaad worden gestuurd. Het kind dat naar de School van Goed gaat, wordt opgeleid tot prins of prinses (of een goedaardig bijfiguur), het andere kind zal naar de School van Kwaad worden gestuurd om een slechterik te worden. Sophie weet al heel haar leven dat zij een prinses wordt. Maar als Agatha, haar beste vriendin, en zij worden ontvoerd, lijkt er een vergissing te worden gemaakt. Sophie komt terecht op de School van Kwaad, terwijl Agatha op de School van Goed wordt geplaatst. Sophie zet alles op alles om te laten zien dat ze goed is, maar Agatha wil alleen maar naar huis. Zullen de twee vriendinnen hun ware aard ontdekken of zal de school hun vriendschap kosten?

De School van Goed en Kwaad is het eerste deel van de zesdelige fantasy serie (opgesplitst in twee trilogieën) van Soman Chainani. En wat voor een eerste deel! Na het lezen van de achterflap en de eerste hoofdstukken heb je al een idee wat er gaat gebeuren en waarom, maar hoewel de verhaallijn gedeeltelijk voorspelbaar is, zijn er richting het einde genoeg onverwachte gebeurtenissen om de lezer te boeien.

Soman Chainani is een hele creatieve schrijver. Er zijn al veel verhalen over sprookjes maar het is haar met De School van Goed en Kwaad toch gelukt een nieuwe variant te maken waar elke fanaat van sprookjes bij weg zwijmelt. Stel je voor dat je wordt opgeleid tot een sprookjesfiguur. Willen we stiekem niet allemaal ons eigen sprookje?

Een van de leukste elementen van een goed fantasy boek is de woordspelingen die worden gebruikt om de omgeving aan te geven. In het geval van De School van Goed en Kwaad gaat het dan om de manier waarop het contrast tussen de School van Goed en de School van Kwaad wordt aangegeven. Wolven versus elfjes. Heldenmoed en Eer versus Boosaardigheid en Onheil. Maar Soman Chainani laat met De School van Goed en Kwaad juist ook zien dat het leven niet zwart of wit is, maar dat er vele grijstinten zijn.

Doordat Soman Chainani een vlotte schrijfstijl heeft en het verhaal de lezer weet te boeien, lees je De School van Goed en Kwaad het liefst in één ruk uit. Toch is het boek soms wat moeilijker te volgen vanwege de grote hoeveelheid personages. Hoewel De School van Goed en Kwaad oorspronkelijk misschien gericht was op tieners en young adult, weet dit heerlijke boek echter lezers van alle leeftijden te boeien.

Al met al is De School van Goed en Kwaad een steengoed eerste deel en een belofte voor wat nog gaat volgen. Soman Chainani is erg creatief en weet de eeuwenoude sprookjes niet alleen in een nieuw verhaal te verwerken, maar ook nog te spelen met het contrast tussen goed en kwaad en alles ertussenin. Het liefst lees je dit verhaal in één keer uit. En voor wie er dan nog geen genoeg van heeft is er goed nieuws: Netflix heeft het verhaal verfilmd en zal het deze herfst gaan aanbieden!

De School van Goed en Kwaad 1 - De School van Goed en Kwaad

1  2  3  4  5

Volgens een mythe worden er één keer in de vier jaar twee kinderen ontvoerd uit Gavaldon om naar De School van Goed en Kwaad te gaan, waar ze worden opgeleid tot sprookjesfiguren. De mooie, blonde Sophie kan niet wachten: ze wordt zonder twijfel de beste prinses ooit. Sneeuwwitje, eat your heart out!

Haar vriendin Agatha gelooft niet in die onzin, tot ze ontvoerd worden… Sophie wordt tot haar afgrijzen op de afdeling voor slechteriken geplaatst, waar ze het moet zien te rooien tussen aankomende heksen en huurmoordenaars, en Agatha komt tussen suikerzoete prinsessen terecht. Sophie is woedend over deze ‘vergissing’, en Agatha wil alleen maar naar huis. Maar hoe?