Zeg maar Agaath - Margôt Ros & Jeroen Kleijne RECENSIE

Recensie: Zeg maar Agaath - Margôt Ros & Jeroen Kleijne

Wanneer de man van Agaath (78) is overleden, besluit ze alles over een andere boeg te gooien en haar hele huis leeg te ruimen. Karim (18) reageert op haar roep om hulp en komt wekelijks helpen om langzaam haar zolder, andere kamers en vooral veel spullen van de overleden man in dozen te stoppen en op te ruimen. De twee bouwen een vriendschappelijke band op. Dan vindt Karim liefdesbrieven op de zolder, brieven van de grote jeugdliefde van Agaath. De jonge Karim gaat samen met haar op zoek naar die liefde. Zal het hen lukken hem op te sporen?

Wat een heerlijk en ontspannen boek hebben Ros en Kleijne geschreven. Beide perspectieven zijn op een rustige manier geschreven, waardoor je de gedachten van de personages goed kan volgen. Een groot deel hiervan komt door de schrijfstijl, maar ook de relatief korte hoofdstukken van Zeg maar Agaath zorgen er voor dat je door dit boek heen lijkt te vliegen. De gebeurtenissen vormen dan ook geen enorme pieken en dalen, maar zijn meer als een heuvellandschap. Zeker de eerste helft lijkt bijna gebeurtenisloos en je vraagt je af of er nog een hoogtepunt gaat komen.

In dit boek zijn niet veel personages van belang en de focus ligt ook vooral op Agaath en Karim. De ietwat ontvreemde Agaath heeft een bijzondere kijk op het leven, eentje zeker van de oude garde, maar door het boek heen begin je haar standpunt langzaam wat meer te begrijpen. Je begint haar vooral lief te hebben en op het einde zou je haar het liefst omarmen. Ook Karim en zijn problemen krijgen langzaam vorm door het boek heen, je leert hem en zijn familie op een fijne manier kennen (door de ogen van Agaath) en de vriendschappelijkheid en liefde tussen hen is haast tastbaar.

Tegen het einde van het boek begint de feelgood een beetje naar voren te komen. Je kunt op dat moment echt genieten van de personages, van de gedachten van Agaath en de gesprekken tussen de hoofdpersonen. De bijzondere manier van rouw van Agaath begint zich langzaam te vormen. Het einde is dan vooral hoopvol en veel liefde en wanneer de titel eindelijk voorkomt kan je een glimlach niet tegenhouden.

Zeg maar Agaath is een prachtige roman, met af en toe een feelgood-neiging, over de rouwende Agaath en de jonge Karim. Beide hebben ze hun eigen problemen, maar in elkaar vinden ze vriendschap en steun. Je zult dit boek verslinden door de gemakkelijke schrijfstijl en verbaasd zijn over hoe veel de rustigere passages vertellen.

Zeg maar Agaath

1  2  3  4  5

Na het overlijden van haar man besluit Agaath (78) haar villa in Amsterdam-Zuid te ontruimen, onder toeziend oog van kaketoe De Generaal. Dankzij een advertentie in de supermarkt krijgt ze hulp van vakkenvuller Karim (18), die nog geen idee heeft wat hij wil met zijn leven. Samen slaan ze nieuwe wegen in. Hij laat haar kennismaken met hiphop, zij leert hem Arabisch. Dan stuit Karim op een stapel oude liefdesbrieven. Wie is die mysterieuze man die Agaath zo aanbad? En kan Karim haar helpen haar grote liefde op te sporen?

Dankzij deze onwaarschijnlijke vriendschap ontdek je dat het geluk in je leven soms uit onverwachte hoek komt. Een boek waar je blij van wordt.’ – André van Duin
    ‘Een verhaal dat onder je huid gaat zitten. Hoe onaangepaster Agaath zich gedraagt, hoe meer je hoopt dat ze weer gelukkig wordt.’ – Ilse Warringa
    ‘Agaath en Karim daveren als twee sympathieke olifanten door de porseleinkast van hun wereldje. Heerlijk om erbij te mogen zijn.’ – Erik van Muiswinkel