De liefdeshypothese - Ali Hazelwood RECENSIE

Recensie: De liefdeshypothese - Ali Hazelwood

Nadat promovendus Olive Smith de eerste de beste man kust die ze tegenkomt om haar beste vriendin Anh er van te overtuigen dat ze niet verliefd is op de jongen waar ze twee dates mee heeft gehad, wordt ze gedwongen om deze nieuwe relatie door te zetten. Jammer genoeg is het de gevreesde Adam Carlsen, de slimme professor waar iedereen bang voor is. Hij stemt er mee in om deze neprelatie door te zetten, omdat er voor allebei iets te winnen valt. Tegelijkertijd probeert Olive grote stappen te zetten in haar wetenschappelijke carrière en begint ze zich te realiseren dat de liefde eigenlijk net zo complex is als haar onderzoek.

Dat Ali Hazelwood een kenner is van het wetenschappelijke onderzoek is vrijwel meteen duidelijk in De liefdeshypothese. Haar kijk op het promoveren in een lab, het onderbouwde onderzoek doen en de manieren van feedback geven lijken regelrecht gebaseerd op het échte onderzoek. Niets is verbloemd en dat maakt dan ook dat je al heel snel helemaal in de wereld wordt gezogen en je goed kunt inleven in de situatie. Ook de grappige toevoegingen van de hypotheses aan het begin van elk hoofdstuk maken dat je bewuster aan het lezen bent, op zoek naar de gebeurtenis waar deze hypothese op gebaseerd is.

Het verhaal zelf is heerlijk. De fake-dating trope is natuurlijk een zeer bekende, maar Ali Hazelwood heeft deze ontzettend goed neer weten te zetten in De liefdeshypothese. Natuurlijk weet iedereen hoe het gaat eindigen, maar de reis naar het einde toe is bij dit verhaal vernieuwend en niet te voorspelbaar. Ook blijft dit verhaal niet oppervlakkig en brengt de diepgang genoeg om het verhaal interessant te blijven vinden. Je bent dus ook elke keer benieuwd naar hoe het verder gaat. Ook moeilijke onderwerpen, zoals de ongelijkheid voor vrouwen in de wetenschappelijke wereld, worden goed aangekaart, dit is iets waar Ali Hazelwood zeker punten op scoort.

Hoofdpersonage Olive is een bom aan onhandigheid en sarcasme. De slimme uitspraken waar ze mee komt laten je meer dan eens lachen. Van sommige andere personages zou je het liefste nog meer te lezen krijgen, zo zou iets meer achtergrond over Adam of Olives vrienden niet gek zijn. Toch is de diepgang hier voor dit verhaal meer dan genoeg en kun je meegenieten op de vriendschappen met zowel Anh als Malcolm.

De Liefdeshypothese is vlot geschreven en geeft iedereen zonder ervaring een kijkje in de belangrijke wetenschappelijke wereld. De tropes zijn goed opgebouwd en uitgedacht en de relaties en vriendschappen zijn prettig om mee te maken. Het verhaal leest snel door en je zult hem niet meer weg kunnen leggen tot hij uit is. Dit is 100% feelgood met een paar spicy scenes, geschikt voor iedereen met een liefde voor een vrolijk verhaal met wat meer diepgang en een heerlijk einde.

De liefdeshypothese

1  2  3  4  5

Sexy, romantisch en zo goed: dé TikTok-sensatie van het jaar

Promovendus Olive Smith gelooft in wetenschap, niet in iets onvoorspelbaars als liefde. Maar door een misverstand met haar vriendin Anh wordt ze plotseling gedwongen een relatie te faken. In paniek kust ze de eerste man die ze tegenkomt. Deze kus veroorzaakt niet alleen een reeks irrationele gevoelens, de gekuste persoon blijkt ook Adam Carlsen te zijn: een jonge professor en de grootste laboratoriumtiran van de campus. Al snel komt Olives wetenschappelijke carrière in het gedrang en ontdekt ze dat haar eigen hart onder de loep nemen nog ingewikkelder is dan een hypothese over liefde.