Lotgenoten - Karin Fossum RECENSIE

Recensie: Lotgenoten - Karin Fossum

Karin Fossum behoort al enige tijd tot het topkransje van ijzersterke thrillerauteurs. De Noorse slaagt er telkens in een fijn-psychologisch portret te schetsen van haar karakters en weet zo op een indringende manier haar publiek te boeien. Haar populaire serie rond Konrad Sejer telde 13 boeken en is ondertussen afgerond. Ze startte nu een nieuwe reeks op rond hoofdcommissaris Eddie Feber. In Lotgenoten duikt hij voor het eerst op.

Bijzonder aan Lotgenoten is dat het nieuwe hoofdpersonage van de reeks pas op het einde van het boek op de proppen komt en dat dit eerste verhaal dus een beetje een apart leven lijkt te leiden. Dat maakt het voor de lezer wat moeilijk om in het verhaal te komen. Alles komt heel traag op gang en het is uitkijken naar wat actie of spanning. Vintage Fossum is natuurlijk de karaktertekening. Heel diepgaande beschrijvingen van de personages zorgen ervoor dat je blijft doorlezen.

De Lotgenoten in kwestie zijn broer Aksel en zus Ellinor die hun leven vruchteloos, naar het lijkt, opnieuw op de rails trachten te krijgen; een leven, getekend door een moeilijke jeugd met een bazige en liefdeloze moeder. De relatie tussen de drie familieleden is de kapstok waaraan Fossum haar verhaal ophangt. Ellinor is verslaafd aan drugs en komt heel vaak in de problemen, Aksel is een tweederangs journalist en probeert toch enigszins de verbindende figuur te zijn. De onderlinge spanning en haatgevoelens van de kinderen jegens de moeder spatten van de pagina’s en zorgen voor een vreemd gevoel. Als in de buurt van de ouderlijke woning op een boerderij vier Poolse gastarbeiders door een schijnbaar ongeval met een gaslek omkomen, en even later de moeder dood wordt teruggevonden, verschijnt commissaris Eddie Feber voor het eerst. Vreemd genoeg eindigt daar ook het boek. En zo lijkt Lotgenoten een soort van opwarmertje, een eerste deel als lokmiddel. De echte Fossum-fans zal het zeker kunnen bekoren. Ze houdt vast aan haar beproefde recept van diepgaande uitwerking van de personages en dus wordt het uitkijken naar het tweede deel. Voor nieuwe en potentiële Fossum-lezers is het eerder een gemiste kans. Het is een langgerekt psychologisch portret van een getergde familie zonder veel spanning en uitgewerkt plot. Bovendien blijf je op het einde op je honger zitten.

Zo lijkt Lotgenoten op het eerste gezicht een minder geslaagde Fossum te zijn, al zijn er zeker kansen om ook van deze reeks een nieuwe bestseller te maken. Meer focussen op het plot en de spanning en iets minder op de karaktertekening en we herkennen weer de Fossum die de grote prijzen wegkaapte.

Recensie: Lotgenoten - Karin Fossum

Eddie Feber 1 - Lotgenoten

1  2  3  4  5

Broer en zus Aksel en Ellinor zijn inmiddels volwassen, maar hun liefdeloze jeugd heeft duidelijke sporen achtergelaten. Ze hebben een diepe afkeer van hun moeder, en kunnen zich maar moeilijk staande houden in het leven. Aksel heeft weliswaar een baan als journalist bij een lokaal krantje, maar hij maakt zich grote zorgen over Ellinor, die recentelijk haar baan is verloren en verslaafd is aan drugs en alcohol.

In een oude boerderij in de buurt, waar Aksel en Ellinor vroeger vaak kwamen, worden vier Poolse arbeiders na een gaslek dood aangetroffen in hun bed. De avond ervoor waren ze nog in de kroeg geweest om te vieren dat een van hen vader zou worden. Het incident lijkt op een ongeluk, maar was het dat ook? En in een nabijgelegen huis wordt het lichaam van een tachtigjarige vrouw aan de voet van de trap gevonden. Het huis is in wanorde achtergelaten – het lijkt op een inbraak met fatale afloop. Voor Aksel en Ellinor komt het bericht van de dood van de vrouw als een zegen.