Percy Jackson en de Griekse Goden - Rick Riordan RECENSIE

Recensie: Percy Jackson en de Griekse Goden - Rick Riordan

In Percy Jackson en de Griekse Goden geeft Percy Jackson zijn kijk op de Griekse Mythologie, in de hoop op wat extra studiepunten. Op zijn eigen unieke manier van praten vertelt hij over het ontstaan van de wereld en de Goden, Titanen en alle Griekse Goden.

Als je dit boek oppakt ben je waarschijnlijk al bekend met Percy Jackson. Even een opfrisser: Percy is de zoon van de Griekse God Poseidon. Hij is een halfbloed en in de serie Percy Jackson en de Olympiërs ga je met hem op verschillende avonturen. In dit boek, Percy Jackson en de Griekse Goden, is Percy de verteller. Het boek is geschreven door Rick Riordan, die al tientallen jeugdboeken over mythologie op zijn naam heeft staan.

Rick Riordan heeft een hele humoristische en vlotte pen. Vanaf de eerste pagina zit je in het verhaal en heb je meer het gevoel dat iemand tegen je aan het praten is dan dat je een boek aan het lezen bent. Riordan legt op een hele makkelijke manier uit hoe de wereld en de goden zijn ontstaan volgens de mythologie en het commentaar van Percy Jackson maakt er een erg grappig geheel van. Het voelt namelijk eerst als een soort bundel met korte verhalen, maar met een duidelijke rode draad vloeit het samen tot één verhaal. Dit is dan ook geen boek om in de stiltecoupé van de trein te lezen: de humor komt soms zo onverwachts dat je het lachen niet in kan houden. Daarnaast is het wel duidelijk dat Percy een puber is, met veel fantasy die soms best nog wel eens wil overdrijven.

Bij ieder personage wordt ook duidelijk uitgelegd hoe het toentertijd verliep en je leert het personage ook goed kennen. Al een basiskennis hebben over de Griekse mythologie is absoluut geen must. Vanaf het begin wordt het heel laagdrempelig uitgelegd zodat zelfs de jongste lezer het kan volgen. Details kunnen misschien verdraaid zijn doordat Riordan er zijn eigen draai aan heeft gegeven, maar in grote lijnen is het accuraat. Het wordt heel geloofwaardig vertelt, aangezien klassieke elementen worden gecombineerd met moderne bewoordingen. Bovendien is in het begin van het boek een stamboom te vinden waardoor het erg makkelijk is om tussendoor even terug te gaan als je niet zo goed weet bij wie je bent of wat de link is tot de andere Goden.

Percy Jackson en de Griekse Goden is een aanrader voor fans van mythologie, Percy Jackson, Rick Riordan en/of young adult boeken! Een absolute aanwinst in je boekenkast en in je kennis over de Griekse Goden!

Recensie: Percy Jackson en de Griekse Goden - Rick Riordan

Percy Jackson en de Olympiërs - Percy Jackson en de Griekse goden

1  2  3  4  5

Wie is wie in de Griekse mythologie? In Percy Jackson en de Griekse goden vertelt Percy je alles over Apollo, Zeus en de andere Olympische goden. Hij laat je zien hoe de wereld volgens de oude Grieken ontstaan is. Natuurlijk ontbreken zijn favoriete verhalen over de goden niet. Je leest over hun gaven en grillen, komt te weten hoe ze omgaan met gewone mensen, hoe ze op zoek zijn naar liefde en wraak nemen op degenen die hen onrecht hebben aangedaan.