De trollen van Leif - Pieter Koolwijk RECENSIE

Recensie: De trollen van Leif - Pieter Koolwijk

Het leesboek De trollen van Leif is geschreven door Pieter Koolwijk en geïllustreerd door Linde Faas. De samenwerking tussen deze twee talenten is een gouden combinatie, Linde is de vaste illustrator voor de verhalen van Pieter. Pieter Koolwijk heeft eerder de Gouden Griffel gewonnen voor het boek Gozert. Linde Faas haalt de inspiratie voor haar tekeningen uit de ongerepte natuur van het hoge noorden, zij woont in Noorwegen. Haar stijl past helemaal bij dit verhaal.

De trollen van Leif gaat over een gezin in een Vikingdorp en dan vooral over Leif die heel graag iets wil bereiken. Wanneer de ouders van Ravna en Leif uit het Vikingdorp trekken om met andere volwassenen te gaan plunderen neemt Ravna van 8 jaar de leiding in het dorp over. Leif, het oudere broertje van Ravna, wil graag een skald worden, een skald is iemand die verhalen vertelt en liedjes zingt. Leif is uniek in het dorp en wordt door de medebewoners gezien als een nutteloos jongetje, mislukte Viking en wordt zelfs een flapdrol en slapjanus genoemd. Hij zingt niet mooi en durft eigenlijk geen verhalen te vertellen wanneer er iemand naar hem kijkt. Er wordt heel onaardig gedaan tegen Leif en onaardig over hem gesproken, maar Leif is vastberaden en zeker van zijn zaak. Je hebt echt te doen met Leif omdat iedereen zo onvriendelijk is naar hem toe.

Het is bijzonder dat het verhaal vanuit Ravna, het zusje van Leif, wordt verteld. Zij omschrijft hoe zij het ziet en wat er allemaal gebeurt. Leif is de hoofdpersoon in het boek, maar het wordt dus niet vanuit zijn perspectief geschreven en verteld. Het is geen dik boek, maar het is een zeer mooi en compleet verhaal vol spanning en fantasie geworden. Je zal merken dat je soms je adem even hebt ingehouden op sommige bladzijden.

De illustraties passen erg goed bij het verhaal, ze zijn allemaal echt een prachtige aanvulling op het spannende verhaal. Bij het omslaan van de bladzijde hoop je op de volgende pagina weer een illustratie tegen te komen. Helaas staat er niet op elke pagina een tekening. Je blijft naar de illustraties kijken, er is veel te zien maar ook de opbouw van de plaat is mooi. Als je goed kijkt, kan je zien dat Leif toch wel gelijk heeft. De tekeningen zijn wat donker en duister maar dit past goed bij het verhaal.  Vaak vullen de tekeningen de gehele pagina, je blijft er van genieten.

De trollen van Leif is een spannend boek dat je zomaar in één keer wil uitlezen. Het is jammer wanneer het boek uit is, het verhaal had nog wel veel langer mogen duren. Het verhaal geeft een goede boodschap aan kinderen mee, volg je gevoel en geloof in je eigen kwaliteiten en talenten. Je mag anders denken en andere dingen voelen dan anderen, dat is ook oké.

De trollen van Leif

1  2  3  4  5

Als de ouders van Ravna en Leif er met alle gezonde volwassenen vandoor gaan om te plunderen, is de achtjarige Ravna degene die de leiding van het dorp overneemt. Haar broer Leif is nutteloos. Hij wil een skald zijn, iemand die verhalen vertelt en liedjes zingt.

Maar niemand luistert naar zijn trollenverhalen en hij zingt valser dan een schorre kraai. Aan die slapjanus heeft niemand iets… of toch wel?