Het geheim van Gent - Steve Berry RECENSIE

Recensie: Het geheim van Gent - Steve Berry

Het geheim van Gent is het nieuwste boek van de Amerikaanse auteur Steve Berry. In Het geheim van Gent voert Steve Berry voor het eerst een nieuw hoofdpersonage op: Nick Lee.

De Amerikaan Nick Lee, werkt voor de Verenigden Naties als VN-gezant die als taak heeft de vernieling van cultureel erfgoed tegen te gaan. Hij woont in Europa, maar reist heel de wereld rond voor zijn werk. Hij komt naar Gent op uitnodiging van een oude vriendin van hem: Kelsey Deal. Kelsey is een non die naam heeft gemaakt als restaurateur van religieuze kunst en momenteel is zij bezig met het restaureren van een van de panelen van het grote altaarstuk van de gebroeders Van Eyck, het Lam Gods. Wanneer Nick in Gent aankomt, belandt hij midden in een chaos. Het laboratorium waar Kelsey werkt staat in brand en een inbreker tracht weg te komen met haar laptop vol gegevens en foto's van het te restaureren paneel. Als Nick de inbreker achterna gaat is het het begin van een ingewikkelde puzzel betreffende het mysterie van het al jaren verdwenen twaalfde paneel van Het Lam Gods.

Steve Berry kennen de fans vooral van de zeer uitgebreide reeks (inmiddels 15 delen) over het personage Cotton Malone. Wat bij Steve Berry altijd opvalt, is de perfecte mix tussen historische feiten en fictie. Steve Berry doet gedegen onderzoek naar allerlei mysteries en historische gebeurtenissen. Hij tracht samen met zijn vrouw ook altijd zoveel mogelijk van de genoemde plaatsen in een boek te bezoeken en anders goed onderzoek te doen via internet. De vaak onopgeloste mysteries in de geschiedenis –en dat zijn er behoorlijk veel- vult hij aan met oplossingen die hij zelf verzint. Zijn oplossingen zijn echter altijd heel logisch en stiekem betrapt de lezer zichzelf er misschien op te denken:'...ja, zo zou het best eens gebeurd kunnen zijn..."

Helaas had ik dat laatste niet met het plot van Het geheim van Gent. Het verhaal is zondermeer goed en zeker pakkend en spannend geschreven, maar het is een stortvloed aan informatie en bij wijze van spreken alles en iedereen die in de 13de eeuw heeft geleefd wordt er bij gesleept. Het is werkelijk teveel! De verbindingen tussen de verhaallijnen zijn deze keer ook bij sommigen nogal ver gezocht.

Tracht even bij te blijven bij: de Katharen, een kloosterorde genaamd Les Vautours (de Gieren), Jan van Eck die behalve schilder ook spion is voor Filips de Goede, de 100-jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland, Jeanne d'Arc, het leven van de maagd Maria, de misstanden in de Katholieke kerk, corruptie en hebzucht in het Vaticaan, diefstal van het altaarstuk Lam Gods, ninja-nonnen, tragische liefdesgeschiedenissen ... en ga zo maar door. Gelukkig geeft Steve Berry in het nawoord altijd een goede uitleg over feiten en fictie, maar deze keer linkt hij teveel gebeurtenissen aan elkaar met zijn fantasie. Als hij bepaalde verhaallijnen weg had gelaten, was het veel overzichtelijker en waarschijnlijk ook boeiender geweest. Nu betrapte ik mezelf erop dat ik toch bij diverse stukken de informatie teveel en niet relevant voor het verhaal vond. Het verhaal slipt dicht.

De nieuwe hoofdpersoon moeten de fans van Steve Berry ook nog leren kennen. Nick Lee belooft een interessant personage te worden, maar waar bij Cotton Malone de energie van de pagina's afspat, is het bij Nick Lee nog even afwachten. Hij blijft al 9 jaar hangen in zijn verloren liefde en buiten zijn werk om heeft hij niet veel persoonlijks opgebouwd. Niet erg veel verdieping daar dus.

Ondanks de punten van kritiek moet gezegd worden dat Steve Berry hoe dan ook een fijne boeiende schrijfstijl heeft. De mysterieuze geschiedkundige gebeurtenissen en feiten zijn zondermeer enorm intrigerend en als lezer steek je er ook nog eens heel veel van op. De mix tussen feiten en fictie blijft ongeëvenaard. De vergelijking met boeken van Dan Brown komt zeker naar boven. Dit blijft ook in Het geheim van Gent heel duidelijk. Zelfs dit wat warrige verhaal kan de lezer toch nog blijven boeien, want ondanks alles wil je toch weten wat er gaat gebeuren en lees je toch verder. Je fantaseert vrolijk mee en tracht voor je zelf alvast bepaalde puzzelstukjes in te passen en dat is en blijft de kracht van Steve Berry.

Het geheim van Gent is zeker niet slecht, maar kan voorlopig niet tippen aan de Cotton Malone boeken. Volgens Steve Berry komt er binnenkort zeker weer een boek over Cotton Malone uit en dat is maar goed ook, want Nick Lee kan nog wat bijschaven gebruiken.

Het geheim van Gent is "too much", maar toch zo goed geschreven dat ik dit nieuwe boek van Steve Berry alsnog 4 hartjes geef.

Het geheim van Gent

1  2  3  4  5

Het wereldberoemde schilderij Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck is in de loop der eeuwen dertien keer vernield, ontmanteld of gestolen. Waarom? Welke geheimen herbergt het? Onderzoeker Nick Lee reist naar België en komt bij toeval een van de verdwenen panelen van het kunstwerk op het spoor. Zijn zoektocht is een gevaarlijke race tegen de klok, met gevaar voor eigen leven, waarin hij van meerdere kanten gedwarsboomd wordt…