Duisternis - Eva Linden RECENSIE

Recensie: Duisternis - Eva Linden

Een boek dat losjes gebaseerd is op Dungeons & Dragons! Duisternis is het eerste deel in een nieuwe serie van Eva Linden. Het is het eerste boek dat de Vlaamse auteur bij Hamley Books uitbrengt. In Duisternis gaat het keizerrijk Astonia gebukt onder de Duisternis. Bomen sterven, rivieren komen droog te staan en rassen worden uit hun territorium verdreven. Dat is nog niet alles: een groep genaamd de Cultisten bedrijven zwarte magie. Door een eeuwenoude voorspelling worden zeven onbekenden bij elkaar gebracht in een herberg. Deze zonderlingen moeten op zoek gaan naar zeven delen van een magisch kristal dat de Duisternis kan verdrijven.

Duisternis wordt omschreven als een Young Adult verhaal, maar is eerder een jeugdboek. Desalniettemin is het met name in het begin opletten geblazen. Je leert veel personages in één keer kennen wat voor de nodige verwarring kan zorgen. Gecombineerd met weinig world-building komt het verhaal in het begin niet zo goed uit de verf, maar Linden weet zich snel te herpakken. De zeven verschillende personages, die niet allemaal mensen zijn, krijgen omstebeurt een (kort) hoofdstuk waarin vanuit hun perspectief het verhaal wordt verteld. Dit zorgt ervoor dat je de personages steeds beter leert kennen, maar het is makkelijk om de rode draad in het verhaal te volgen.

Het verhaal is gebasseerd op Dungeons & Dragons, maar als je als lezer niet bekend bent met dit rollenspel is het geen gemis. Alles wordt goed uitgelegd. Lezers die wel bekend zijn met het spel zullen genieten van verschillende overeenkomsten en herkenbare personages.

Het is een spannend verhaal. Af en toe is het mysterieus en Eva Linden houdt het tot het einde interessant. Het tempo ligt wel erg hoog en alles gaat als een sneltrein langs je. Gebeurtenissen wachten elkaar op en tijdens het lezen zul je zelf moeten zorgen voor adempauzes. Gelukkig is de schrijfstijl erg prettig en is het niet moeilijk om te blijven lezen.

Voor jonge liefhebbers van fantasy is Duisternis zeker een leuk boek. Met het hoge tempo is het echt een page turner, maar als je het boek goed wil verwerken zul je hem af en toe neer moeten leggen. Eva Linden had duidelijk veel te vertellen, Duisternis had wel een paar honderd pagina's dikker mogen zijn voor meer opbouw en world-building. Spelers van Dungeons & Dragons moeten dit eerste deel absoluut een kans geven, maar ook als je niet bekend bent met het rollenspel is dit een YA fantasy om voor te gaan zitten.

Recensie: Duisternis - Eva Linden

De Zeven Zonderlingen - Duisternis

1  2  3  4  5

Het keizerrijk Astonia kreunt onder de druk van de Duisternis. Op bepaalde plaatsen is de druk zo groot dat alle bomen sterven en alle rivieren droog komen te staan. Hele soorten worden uit hun territorium verdreven of op een bloederige manier afgeslacht. Bovendien is er de dreiging van de Cultisten, aanhangers van het occulte die zwarte magie bedrijven. Een eeuwenoude voorspelling brengt zeven onbekenden bij elkaar in herberg De Verdronken Scheper. Zeven Zonderlingen die op zoek moeten gaan naar zeven delen van een magisch kristal dat de Duisternis kan verdrijven.