Ontwaakt - Charlotte Veldhuizen RECENSIE

Recensie: Ontwaakt - Charlotte Veldhuizen

Wanneer Josephine een melding op de iPad van haar man Tom ziet binnenkomen gaan alle alarmbellen rinkelen. Ze weet meteen dat het niet goed zit. Vrij snel gaat ze de confrontatie aan en komt ze erachter dat hij vreemdgaat. Tegen beter weten in wil ze er alles aan doen om het huwelijk te redden, maar dit lijkt al snel te laat. In Ontwaakt lees je het verhaal van Josephine tijdens de breuk met haar man. Naast het huwelijk dat niet meer standhoudt, heeft Josephine ook veel zorgen om haar kleine broertje Julian. Hij heeft geldproblemen, is ineens ontzettend mager en komt afwezig over. Wanneer haar vader belt dat Julian bij hem heeft aangeklopt, is het voor haar duidelijk dat het echt niet goed gaat met Julian. Hoe slaat ze zich door al deze zorgen heen én hoe zorgt ze er tegelijk voor dat haar gezin niet uit elkaar valt?

Ontwaakt is een verhaal waarin velen zich kunnen herkennen, het voelt levensecht. Twijfels over je relatie, twijfels over je rol in de familie, twijfels over jouw ouderschap. Iedereen komt het weleens tegen in het leven. Deze herkenbaarheid zorgt ervoor dat het verhaal prettig leest.

Het is een verhaal waar niet al te veel diepgang in zit. Er wordt niet lang stilgestaan bij de gebeurtenissen. Je gaat vluchtig door alles heen en zult het verhaal nooit saai vinden. Er gebeurt namelijk erg veel. Josephine neemt daarnaast plotselinge ondoordachte beslissingen. Soms voelen deze abrupt, waardoor wederom de diepgang mist.

Charlotte Veldhuizen heeft een fijne schrijfstijl. Ze houdt de actie in het verhaal en weet je te boeien tot het einde. Ontwaakt is haar debuutroman en ondanks dat er misschien wat meer diepgang in het verhaal mocht zitten leest het plezierig weg. Ze heeft het leven van een moeder in al zijn glorie beschreven. Van het geluk dat ervaren wordt wanneer ze met haar dochters kan zingen en dansen, tot het ongemak van ongesteld zijn en oma-onderbroeken. Niets wordt overgeslagen.

Een heerlijk boek voor even tussendoor. Geen zware materie, maar een levensecht verhaal. Ontwaakt beschrijft het verhaal van een huwelijk dat op de klippen loopt en de kracht die nodig is om zelf staande te blijven tijdens alle tegenslagen. Een verhaal wat je blijft boeien tot het einde!

Ontwaakt

1  2  3  4  5

Op de dag dat Josephine erachter komt dat haar man vreemdgaat en haar broer verward op de stoep staat verandert haar leven - gelukkig getrouwd, moeder van twee dochters, wonend in een vrijstaand huis met een grote tuin - meer dan haar lief is. Met open vizier treedt Josephine de nieuwe situatie tegemoet, maar alles is anders dan ze altijd dacht…

Dit verhaal gaat over de liefde. Eén van de meest besproken thema’s ter wereld. In dit boek is de hoofdpersoon bang om te verliezen wat ze heeft. Maar verliest ze daardoor juist niet zichzelf? Door de ander te willen begrijpen, de confrontatie aan te gaan en te zoeken naar wat hem of haar beweegt blijft de liefde stromen. Echt praten met elkaar en ondertussen jezelf blijven. En soms is dat niet genoeg en is het echt voorbij.