De gemeneriken - Jeroen van Berckum RECENSIE

Recensie: De Gemeneriken - Jeroen van Berckum

Het leesboek De Gemeneriken is geschreven door Jeroen van Berckum en geïllustreerd door Marianne van der Walle. Jeroen Berckum is ook wel bekend van de boeken De speurders van morgen. Jeroen heeft samen met de illustraties van Marianne een heel erg grappig leesboek gemaakt.

De Gemeneriken gaat over Madelief dat het liefste meisje van de wereld is. Haar familie ziet dit heel graag anders en wil er alles aan doen om te veranderen dat zij lief en braaf is. Haar ouders willen graag dat zij net zo stout en brutaal wordt als hen en sturen haar daarom naar de School voor Gemeneriken. Op deze school wordt er alles aan gedaan om de leerlingen slechte dingen te leren en bijvoorbeeld ook vies te blijven, de kinderen mogen het zwembad niet in omdat ze daar schoon van worden. De opdracht in de klas is om zelfverzonnen scheldwoorden te presenteren, Madelief komt niet verder dan schattig suikerspinnetje. De juffrouw kan hier helemaal niets mee en krijgt direct kokhalsneigingen. De namen van de juffen en meesters zijn helemaal aangepast op het thema, zo is er juf Achterbaks, juf Bullebak en meester Onfatsoen. Het verhaal heeft een leuk einde waar je erg enthousiast van wordt, het is jammer dat er geen illustratie bij staat om naast het lezen ook in beeld te kunnen zien wat er gebeurt.

Het verhaal is met heel erg veel humor geschreven en er zitten leuke details in zoals de namen van de leraren en het verschil in lettertype. De Gemeneriken is geen dik boek, het heeft maar 63 pagina's. Het verhaal is verdeeld in meerdere korte hoofdstukken, je kan er voor kiezen om het boek per hoofdstuk te lezen maar de kans is groot dat het boek ineens uit is omdat je door bent blijven lezen. Het boek heeft een goede opbouw, je leert eerst Madelief en haar familie kennen en hierna volgt alles wat Madelief op school meemaakt. In de tekst staan er af en toe dikker of groter gedrukte woorden, het is de bedoeling dat deze woorden extra nadruk krijgen. Dat lukt op deze manier ook goed en springen dan ook echt uit de pagina's.

De illustraties zijn, uitgezonderd van de omslag, allen zwart wit, je vindt er niet heel veel in het boek, maar ze geven het verhaal wel goed weer. Het hadden er wel wat meer mogen zijn omdat je vaak benieuwd bent hoe de situatie en omgeving eruit zouden zien.  De omslag van het boek maakt je nieuwsgierig naar het verhaal want het laat direct zien dat Madelief anders is dan de rest van haar familie. Madelief lacht lief en heeft een mooi en schoon jurkje aan. De rest van de familie ziet er wat smoezelig uit en kijkt gemeen.

De Gemeneriken is een boek dat je zeker aan het lachen gaat maken. Het is geschikt voor stoute én brave kinderen vanaf 8 jaar, maar het is ook een erg leuk boek om voor te lezen aan kinderen onder die leeftijd.

Recensie: De gemeneriken - Jeroen van Berckum

De Gemeneriken

1  2  3  4  5

Madelief Grommel is het liefste meisje ter wereld. Dat vinden haar ouders niet leuk. Daarom moet ze naar de School voor Gemeneriken. Ze krijgt er les van leerkrachten als juf Achterbaks, meester Kattenkwaad en juf Vloekgraag. Zij moeten van Madelief een echte Gemenerik maken. Maar het loopt niet helemaal zoals gepland … Een verhaal over een meisje dat een echte rebel is door lief te zijn. Voor stoute én brave kinderen vanaf 8 jaar.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox