Snap de hint, Dani Brown - Talia Hibbert RECENSIE

Recensie: Snap de hint, Dani Brown - Talia Hibbert

Waarom het complex maken als het ook simpel kan? Met die ingesteldheid kijkt Dani Brown uit Snap de hint, Dani Brown naar haar eigen pleziertjes. Want waarom zou je een relatie aangaan als je ook voor casual seks kan kiezen? Al dat romantische gedoe is alleen maar vermoeiend, aldus het hoofdpersonage dat literatuur doceert. Maar de persoon op wie ze haar oog heeft laten vallen, ex-rugbyspeler Zafir Ansari, deelt haar opinie helemaal niet. Hij droomt van Romantiek met hoofdletter R. Kunnen zij elkaar vinden? En in welke vorm?

Snap de hint, Dani Brown is het tweede deel in de serie Zussen Brown. Het is echter niet nodig om het eerste deel gelezen te hebben, de boeken kunnen ook perfect als standalones worden gelezen, al zijn er wel interessante parallellen tussen beide boeken te trekken.

Interessant is hoe Talia Hibbert in Snap de hint, Dani Brown haast achteloos met de typische clichés speelt. Waar in de prototypische feelgood zo vaak een vrouw snakt naar romantiek en de man achteruit deinst voor een vaste relatie, zie je hier dan het vrouwelijke hoofdpersonage worstelt met het hebben van een relatie en liever kiest voor, zoals ze het zelf omschrijft, een fuckbuddy. Tegelijk haalt Talia Hibbert de typische clichés wat betreft de beschrijving van de personages onderuit: Dani is geen vrouw met de typische lange haren, integendeel. Haar korte roze gekleurde haar is een duidelijk statement. Eerder deed de auteur al iets gelijkaardigs in het eerste deel van de Zussen Brown door niet voor de geïdealiseerde en geperfectioneerde personages te kiezen, maar levensechte, zo van op straat geplukte personen te portretteren. Dit vormt een belangrijke rol van aantrekking: de echte wereld is niet perfect en zo is het ook niet in de romanwereld, zelfs al gaat het om romcoms.

Net zoals bij Zoek het uit, Chloe Brown vergt het enige inspanning om in het boek te komen. Dit heeft vooral te maken met de stijl van het verhaal en meer bepaald met de manier van reageren van het hoofdpersonage. Dani is rad van tong en het sarcasme spat vaak af van haar uitspraken. Het is geen lieflijk personage dat binnen de lijntjes kleurt, ze neemt integendeel nooit een blad voor de mond. Ook de andere personages zijn een pak opener en directer dan je in de typische romcom zou verwachten. Dat is wennen, maar sneller dan in deel 1 komt de verhaallijn op gang en kunnen de bijzondere dialogen waarin Dani de boventoon voert beter in hun context begrepen worden.

Wie houdt van inclusieve romcoms, met een bijzondere aandacht voor fake dating en friends to lovers alsook een licht steamy randje, komt met Snap de hint, Dani Brown zeker aan zijn trekken.

Zussen Brown 2 - Snap de hint, Dani Brown

1  2  3  4  5

Danika Brown weet wat ze wil: zakelijk succes, bekendheid en casual seks om de stress te verlichten. Van romantiek wil ze niks weten. Als bewaker en ex-rugbyspeler Zafir Ansari haar redt bij een mislukte brandoefening, gaat een video viral en het hele internet shipped #DrRugbae. Dani wil graag met hem het bed induiken, maar absoluut geen relatie. Het enige wat ze van hem wil is casual seks. Zaf blijkt echter een hopeloze romanticus te zijn…