Boy Queen - George Lester RECENSIE

Recensie: Boy Queen - George Lester

Robin Cooper ziet zijn toekomstdroom langzaam instorten wanneer hij van geen enkele theaterschool een toelatingsbrief ontvangt. Om hem op te vrolijken neemt zijn beste vriendin hem mee naar een dragavond in een gaybar. Na die avond kan Robin aan niks anders meer denken en na nóg een avond in de gaybar neemt een dragkoningin hem onder haar vleugels en leert Robin alles wat er te leren valt over drag. Maar door al dat liegen tegen zijn moeder over zijn nieuwe obsessie raakt hij langzaam verstrikt in een puinhoop die al zijn vriendschappen kapot kan maken.

Boy Queen is een ontzettend divers boek. Niet alleen komt drag uitgebreid aan bod, de hoofdpersoon is homoseksueel en zijn beste vriendin panseksueel. In dit boek leer je dan ook ontzettend veel over drag en je krijgt een kijkje in de wereld van verschillende drag queens, een vreselijk harde wereld waar het altijd lastig is om écht jezelf te zijn. Het is dan ook meer dan duidelijk dat George Lester ervaring heeft met de dragwereld. Al je vragen hierover worden dus ook langzaam beantwoord, omdat je samen met hoofdpersoon Robin hier naar binnen stapt.

De situatie van hoofdpersoon Robin is niet een heel gemakkelijke. Heel Boy Queen door is hij eigenlijk op zoek naar zijn eigen identiteit, naar zichzelf. Robin lijkt in het begin alles goed voor elkaar te hebben, maar langzaam maar zeker kom je er achter dat er genoeg dingen níet helemaal in orde zijn. De schok van de afwijzingen laat hem in een diep gat vallen en twijfelen aan zichzelf. Dit boek is dan ook heel sterk in de karakterontwikkeling, want Robin blijft leren. Je zult als lezer ook met je neus op de fouten gedrukt worden die onze samenleving nog steeds bevat.

De vriendschappen zijn heel sterk neergezet, je wil eigenlijk meteen ook zulke vrienden. Dit is iets wat George Lester heel goed heeft omschreven. Ook de band van Robin en zijn moeder is prachtig en de eerlijkheid tegenover elkaar zou een voorbeeld moeten zijn voor iedereen. De schrijfstijl in Boy Queen is lekker vlot en er zitten genoeg grapjes in. Een mindere kant is de hoeveelheid ‘liefje’ en ‘schatje’ die uitgewisseld wordt tussen de personages, dit gaat soms tot aan het overdreven toe, maar dat is ook wel weer passend bij een boek over drag.

Afgezien van een paar passages die nogal frustrerend kunnen zijn, waar Robin duidelijk even een emmer water over z’n hoofd had moeten krijgen om wakker te worden uit zijn naïeve gedachten, is Boy Queen een boek dat aan iedereen aan te raden is. Of je nou iets wil leren over drag, een boek wil lezen waarin in een personage zichzelf en de wereld ontdekt, of gewoon zin hebt in een vlot en divers boek, Boy Queen heeft het allemaal. Het is inclusief, het is een ervaring. Na dit boek wil Robin en zijn vrienden omarmen en nóg meer leren over de wereld van drag.

Recensie: Boy Queen - George Lester

Boy Queen

1  2  3  4  5

Een sprankelend YA-debuut over de liefde voor drag

Robin Cooper ziet zijn zorgvuldig uitgestippelde toekomst voor zijn ogen afbrokkelen... Terwijl zijn vrienden op het punt staan om naar de universiteit te gaan, krijgt hij de ene na de andere afwijzingsbrief van toneelscholen. Onzeker over wat hem nu te doen staat en of hij genoeg talent heeft om zijn dromen alsnog waar te maken, besluiten Robin en zijn beste vrienden een avond uit te gaan om alles te vergeten. Ze bezoeken een lokale dragshow en die avond wordt Robin compleet verliefd op drag performance. Is er dan misschien een ander, schitterend pad voor hem weggelegd...? Een schitterend en glimmend pad vol glitter?