Spuit Elf kan het zelf - Harmen van Straaten RECENSIE

Recensie: Spuit Elf kan het zelf - Harmen van Straaten

Het prentenboek Spuit Elf kan het zelf is geschreven en geïllustreerd door Harmen van Straaten. Van Straaten is bekend van de vele andere boeken die hij heeft uitgebracht, je kunt hem kennen van de prentenboeken Hé wie zit er op de wc? en Wat rijmt er op stoep? Hij illustreert de boeken ook zelf, dus als je zijn andere boeken kent, herken je direct de tekeningen aan zijn stijl.

Spuit Elf kan het zelf gaat over Spuit Elf die op de brandweerkazerne woont met 10 andere brandweerolifanten. Hij wil graag aan hen laten zien dat hij alles zelf weet en kan doen. Hij wil de andere olifanten graag helpen en werkzaamheden van hen overnemen. Spuit Elf kan weinig helpen in de kazerne omdat de andere 10 alle taken overnemen die Spuit Elf net op dat moment wil gaan doen. Teleurgesteld gaat Spuit Elf naar buiten en daar kan hij wel alles zelf doen. Hij voorkomt onder andere dat een mevrouw in een put valt en redt een poes uit de boom. Iedereen is blij met Spuit Elf en is erg blij dat hij in de buurt was om te helpen, dit geeft Spuit Elf veel zelfvertrouwen want hij heeft tenslotte alles zelf gedaan. Uiteindelijk zien ook de andere brandweerolifanten dat Spuit Elf een redder in nood is wanneer hij ook hen te hulp moet schieten.

De illustraties passen weer helemaal binnen de stijl van Harmen van Straaten. Ze laten duidelijk zien wat er gebeurt in het verhaal en sluiten perfect aan op de tekst. De gezichtsuitdrukkingen van de personages zijn duidelijk uitgebeeld waardoor je bijna de tekst niet hoeft te lezen om de emotie van de personen mee te krijgen. De tekeningen zijn eenvoudig maar er is toch heel veel op te zien en zijn erg gedetailleerd. De hoofdpersoon in het boek is natuurlijk het brandweerolifantje Spuit Elf, de andere personen die hij buiten tegenkomt zijn allen dieren. Zo komt er een neushoorn voor in het verhaal, maar ook een giraffe die gezellig langsloopt. Het is een gezellige beestenboel in het  boek.

Er staan veel leuke rijmwoorden en rijmzinnen in het boek, het is daarom ook een feestje om dit boek voor te lezen. Er staan voor de volwassenen ook leuke woordspelingen in zoals uit de brand helpen, kleine kinderen zullen dit nog niet helemaal begrijpen. Spuit Elf kan het zelf is zo geschreven dat je heel goed de teleurstelling van Spuit Elf begrijpt en met hem meeleeft. Je maakt zijn teleurstellingen mee als lezer, maar ook zeker zijn gevoel van trots als hij iedereen zelf heeft geholpen. Spuit Elf kan het zelf is een leuk prentenboek om voor te lezen, het is toegankelijk voor (kleine) kinderen door zowel het verhaal, de rijmwoorden en de illustraties.

Grappige en ondeugende rijmprentenboeken - Spuit Elf kan het zelf

1  2  3  4  5

Spuit Elf het brandweerolifantje woont met tien stoere grote brandweerolifanten in de kazerne. Hij helpt graag iedereen een handje. Maar de brandweerolifanten nemen hem steeds het gevaarlijke werk uit handen. Zo kan hij nooit laten zien dat hij ook wel iets kan!
    Een brand hier, een brand daar. Een kat die niet meer van het dak durft te komen. Omgevallen bomen opruimen na de grote storm… Zal het Spuit Elf lukken om zichzelf te bewijzen?
    ‘Geen probleem,’ zegt Spuit Elf, ‘ik heb het al gedaan. Helemaal zelf!’