De Torenclub en het mysterie van de Maya's - Marianne van der Wal RECENSIE

Recensie: De Torenclub en het mysterie van de Maya's - Marianne van der Wal

De Torenclub en het mysterie van de Maya's  is het vervolg op De Torenclub en het geheim van de grafheuvel, beide geschreven door Marianne van der Wal. In de boeken speurt een groepje van vier kinderen naar de oplossing van geheimen. Het eerste deel speelde zich nog dichtbij huis af, in de woonplaats van de kinderen. In dit boek reizen ze af naar Mexico.

Waar het eerste deel vooral draaide om Joost en het museum van zijn vader, staat in dit tweede deel Jeffrey centraal. Zijn vader is al jaren geleden verdwenen, maar aan het begin van dit boek ontvangen zijn moeder en Jeffrey een teken van leven. Zijn vader verkeert in nood. Na enig onderzoek thuis blijkt hij op zoek te zijn naar 'de vijfde codex'. In dit eeuwenoude Mayamanuscript zou de vindplaats van een oud en zeer machtig, maar ook gevaarlijk voorwerp beschreven zijn. Het is het startsein voor een spannend avontuur dat drie van de vier leden van de Torenclub, samen met Joosts vader naar Mexico leidt. Gert mag van zijn ouders niet mee, maar gelukkig kan hij op de achtergrond wel meedenken. In Mexico zit een geheim genootschap, dat ook op zoek is naar het voorwerp, het gezelschap op de hielen.

Het verhaal gaat al snel van start en het duurt niet lang voor je er helemaal in zit. Natuurlijk is De Torenclub en het mysterie van de Maya's een tweede deel en is het altijd fijn om series op volgorde te lezen. Je hoeft echter het eerste boek niet per se gelezen te hebben om te kunnen genieten van dit tweede deel. Je leert de hoofdpersonen in dit boek al snel kennen. Het verhaal leest prettig en het is heel geschikt om even te bewaren voor het weekend of een korte vakantie, zodat de lezer het ook snel uit kan lezen.

Natuurlijk is lang niet iedereen op de hoogte van hoe Mexico en de jungle eruit zien en van de Mayacultuur. Dat is geen probleem, want de e auteur schrijft behoorlijk beeldend, waardoor je een goed beeld krijgt van de situatie en de omgeving. Over de Maya's is natuurlijk ontzettend veel te vertellen, dit boek is een aantrekkelijke en avontuurlijke kennismaking die beslist naar meer smaakt.

De Torenclub en het mysterie van de Maya's is een behoorlijk spannend verhaal. Het gezelschap komt geregeld in gevaarlijke situaties terecht komt en meer dan eens dringt de tijd. De grote vraag is natuurlijk of Jeffrey zijn vader vindt en wat er met hem is gebeurd. Het boek is voorzien van passende illustraties, die de spanning alleen maar benadrukken.

Wat het boek extra boeiend maakt zijn de fragmenten van een Mayalegende, waar ieder hoofdstuk mee begint. Als je alle stukken achter elkaar zet, heb je een compleet verhaal. En als je goed oplet, zul je merken dat ieder fragment perfect past bij het hoofdstuk dat volgt.

En weet je wat nu zo leuk is? Als je de auteur op social media volgt, kan je zien dat de Torenclub nog een avontuur gaat beleven!

De Torenclub-serie 2 - De Torenclub en het mysterie van de Maya's

1  2  3  4  5

Joost, Karlijn en Jeffrey zitten bij elkaar in de klas en hebben samen De Torenclub opgericht. Na jaren niets van zijn vader te hebben vernomen, krijgt Jeffrey ineens een telefoontje. Zijn vader verkeert in nood en is op zoek naar “de vijfde codex”, een eeuwenoud Mayamanuscript waarin misschien wel de vindplaats van een oud en zeer machtig, maar gevaarlijk voorwerp beschreven is. Samen met Joosts vader en de leden van De Torenclub reist Jeffrey af naar Mexico, maar zijn vader blijkt onvindbaar. Ze worden op de hielen gezeten door een geheim genootschap dat ook op zoek is naar het mysterieuze voorwerp. Lukt het Jeffrey, Joost en Karlijn om Jeffreys vader levend terug te vinden en een ramp te voorkomen?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane