De storm van de echo's - Christelle Dabos RECENSIE

Recensie: De storm van de echo's - Christelle Dabos

De Storm van de Echo's van Christelle Davos is het vierde en afsluitende deel van de Spiegelpassante reeks van deze Franse schrijfster.

Het verhaal is moeilijk te beschrijven. In de vorige delen maakten wij kennis met Ophelia, een jonge vrouw met een alledaags uiterlijk. Ze is ontzettend bijziend met een magische bril op, zondermeer excentriek maar super slim. En ze heeft niet 1 maar zelfs 2 bijzondere unieke gaven. Ze kan als enige door spiegels reizen (de Spiegelpassante) en ze kan de geschiedenis en levensloop van mensen aflezen aan de voorwerpen die zij in hun bezit hebben of hebben gehad. Haar wereld bestaat uit zwevende brokken land: Arken. Wanneer Ophelia uitgehuwelijkt wordt aan Thorn, een edelman van een andere Ark, komen zij na vele avonturen en mysterieuze gebeurtenissen achter het grote geheim van het ontstaan van de Arken. Maar doordat Ophelia door spiegels kan reizen bevrijdt ze onwetend een entiteit die "De Ander" wordt genoemd. De Ander wil de  Arken vernietigen, maar waarom, daar moeten Ophelia en Thorn achter proberen te komen.

In De Storm van de Echo's zijn Ophelia en Thorn weer herenigd, maar tijd om hun relatie te verdiepen is er niet. Alle Arken zijn aan het instorten en om totale vernietiging van hun werelden tegen te gaan, moeten Ophelia en Thorn op zoek naar de dader, De Ander. Maar hoe vind je iemand van wie je niet weet hoe hij eruit ziet? Ophelia's talent als Lezer helpt haar om via voorwerpen terug te gaan in het verleden, zodat zij en Thorn de echo's van het verleden kunnen zien om te achterhalen waarom dit alles gebeurt. Maar de tijd dringt en het is maar de vraag of ze antwoorden vinden voordat alle Arken weggevaagd zijn.

Christelle Dabos heeft een zeer beeldende schrijfstijl, die prettig leest. De fascinerende wereld die zij gecreeërd heeft, is zondermeer zeer fantasievol. Het zit vol merkwaardige verschijnsels; illusies; dromen en spreuken,mysterieuze en verontrustende voorspellingen die in raadsels geuit worden. Een wereld van zwevende Arken, die aan Avatar doen denken. Spiegels waardoor je kunt reizen en rare unieke personages, zoals de Ridder, de Familiegeest Heer Faroek, Duizendkop de gedaantewisselaar die God is en Ophelia zelf, laten je in gedachten vergelijkingen trekken met Alice trough the lookingglass. De Storm van de Echo's heeft alles in zich: mysterie, avontuur, politieke intriges, drama en lichte romantiek. Als lezer moet je wel je aandacht erbij houden, want de verhaallijnen zijn ingewikkeld.

De personages die je in de reeks tegenkomt zijn er best veel, dus het helpt zeker dat Christelle Dabos in het boek een overzicht heeft opgenomen. Net als in de andere delen gaat Christelle Dabos verder met de bekende hoofdpersonages, bij wie ze de karakters steeds verder uitdiept. De alledaagse, maar exentrieke Ophelia, waarvan iedereen denkt dat ze een timide kneedbaar vrouwtje is, verbergt haar ware ik achter een onverstoorbaar, tikkeltje onnozel masker. Maar ondertussen is ze slim zat en ondernemend. Ze heeft zich ontwikkeld tot een zeer sterke persoonlijkheid, die opkomt voor zichzelf en haar naasten. Nevenpersonages blijven nog steeds een beetje vlak, maar dat is niet zo erg. Afhankelijk van hun rol in het geheel geeft Christelle Davos genoeg informatie over hen.

De Spiegelpassante is een bijzondere reeks. Complex, maar intrigerend, pakkend en zeker  heel uniek. Met De Storm van de Echo's heeft Christelle Dabos een waardige afsluiting geschreven en ook dit boek geef ik 5 hartjes.

De spiegelpassante 4 - De storm van de echo's

1  2  3  4  5

De storm van de echo’s is het vierde en laatste deel uit de Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Tot Ophelia’s grote schrik zijn de arken aan het instorten. Geen ark wordt gespaard. Babel, de Pool en zelfs Ophelia’s geliefde Anima zijn verwoest. Om een totale vernietiging te voorkomen, moeten Ophelia en Thorn – nu ze weer herenigd zijn – de dader vinden. Maar hoe doe je dat zonder te weten hoe hij of zij eruitziet? Ophelia en Thorn gaan op zoek naar de echo’s van het verleden en het heden, in de hoop het antwoord te vinden. Maar lukt dit ze voordat alle arken compleet weggevaagd zijn?