Elfenstof - Carrie Jones RECENSIE

Recensie: Elfenstof - Carrie Jones

Als Zara's stiefvader overlijdt maakt haar moeder zich zorgen om haar. Zo zou Zara niet meer haarzelf zijn. Ze is geobsedeerd met fobiën en heeft het gevoel dat een vreemde man haar stalkt. Haar moeder stuurt Zara naar het ijskoude dorpje Maine, om een tijdje bij haar grootmoeder te wonen. Zara's moeder hoopt dat deze verhuizing ervoor zorgt dat Zara er weer bovenop komt, maar Maine is niet wat het op het eerste gezicht lijkt. De vreemde man is er nog steeds en laat goudstof achter. Met haar nieuwe klasgenoten komt ze erachter dat hier iets bovennatuurlijks aan de hand is. Dat is nog niet alles: het lijkt erop dat bijna iedereen in Maine meer weet dan ze zeggen.

Elfenstof is in het begin een traag verhaal. Er gebeurd namelijk niet veel en het decor is erg klein. Relaties onderling worden wel goed onderbouwd en ook de meeste personages maken een mooie groei door. Als je eenmaal halverwege bent voert het tempo gelukkig op en voordat je het weet zit je alsnog op het puntje van je stoel. De schrijfstijl van Carrie Jones is erg makkelijk te volgen. Het boek is ook leuk opgebouwd: ieder hoofdstuk begint met een halfzwarte pagina met de naam van een fobie en een korte uitleg hiervan.

Het hoofdpersonage, Zara, wordt goed uitgewerkt. Ze is naïef en heeft even nodig om zaken te begrijpen, maar dit zorgt er waarschijnlijk voor dat ook jongere lezers het goed kunnen volgen. Dit YA-verhaal heeft zeker ontzettend veel fantasy onderdelen. Weerwezens, elfen en andere gedaanteverwisselaars komen op de een of andere manier langs. Op Zara na blijven haar vrienden en familie wat meer op de achtergrond, maar je krijgt toch een beetje een beeld bij ze. Ook de romantiek is leuk en ook geschikt voor ya en jonger.

Zoals eerder benoemd is de worldbuilding beperkt. We blijven voornamelijk binnen de grenzen van Maine. Dit is opzich niet erg, maar we krijgen zelfs van dit kleine dorpje weinig mee. Zara heeft grotendeels met dezelfde personages steeds gesprekken. We wisselen voornamelijk af tussen de school en haar huis. Toch krijg je de vibe van het dorp wel mee, iedereen kent elkaar, is nieuwschierig en roddelt veel.

Een YA-verhaal met fantasy-elementen, schattige romantiek, mysterie en spanning. Elfenstof is een mooi verhaal in een net zo mooi jasje. Zeker een boek die fans van ya en fantasy een keer open moeten slaan. Het is het eerste deel in de serie van Carrie Jones. De overige delen zijn nog niet vertaald.

Recensie: Elfenstof - Carrie Jones

Elfenstof

1  2  3  4  5

Zara White heeft het gevoel dat een vreemde kerel haar stalkt. En ze is geobsedeerd door fobieën. Ze is niet echt meer zichzelf sinds haar stiefvader is gestorven. Maar haar verbannen naar het ijskoude Maine om tijdelijk bij haar grootmoeder te gaan wonen? Dat is nogal extreem van haar moeder. De verhuizing moet haar zogenaamd helpen er weer bovenop te komen, maar Zara vermoedt dat haar moeder gewoon denkt dat ze gek is. Haar moeder heeft het fout. De stalker is geen verzinsel van Zara's overactieve verbeelding. In Maine volgt hij haar nog steeds en laat een vreemd spoor van goudstof achter. Er is iets aan de hand dat bovennatuurlijk lijkt te zijn... en alles wijst naar Zara.